Veobreatind til Leirhøe (09.04.2023)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Leirhøe (2,330m) 09.04.2023
Leirhøe Sør (2,110m) 09.04.2023
Veobreatinden (2,182m) 09.04.2023

1. Påskedag

Ny dag fra samme sted og samme selskap. Bjørner skulle egentlig også være med men måtte stå over i siste time. Når man har blitt barnefar blir prioriteringene naturlig litt annerledes. Fikk heldigvis bytta bil i dag og da er var plutselig veien inn til Spiterstulen litt morsom.

Opp Veoskaret hadde vi ski på sekk det bratteste stykket mens Espen med skarejern kunne masjere rett opp. En god pause ved Veoskaret før vi gikk ut på Veobreatind. En fin topp synes jeg, den er mer enn en haug og ligger fint plassert omkranset av større fjell på passe avstander i alle retninger. Veobreahesten er det største blikkfanget og der kunne vi jammen se to tullinger. Vi skjønte fort at det måtte være Ola og Kristoffer som var på nye eventyr. Espen hadde kjøpt seg Samsung S23 med 100 x zoom og vi satte ut en vandrerhistorie om at han kunne se logoen "hansenguiden" på jakka. Telefonen er noe av det sykeste som er å få tak i men så vill er den altså ikke.

Vi tenkte å gå opp til Leirhøe for å få fin skitur ned breen og inne i bekkedalen. Vi så inn i bekkedalen fra Styggehøe dagen før og synes det såg steinete og hardt ut. Det er vanskelig å bedømme skiføre på avstand og vi tenkte å gi det et forsøk. Vi måtte huke av Leirhøe Sør før vi gikk opp siste kneika til Leirhøe. En topp som er fort gjort å glemme dersom man ikke har gjort leksa og vet at den er der.

Nedkjøringen fra Leirhøe var påskens høydepunkt. Først ned en fantastisk bre og en morsom bekkedal som blir trangere og trangere.

Avslutta påska med god selvskutt hjortebiff på Ringebu.
Alle var eninge om at dette hadde vært tidenes påske. Påsken 2023 går inn i minneboka med masse sol, løs og deilig snø og svært lite skredaktivitet. 10/10