Vinterekspedisjon del 2 (04.04.2023)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Ascents Surtningssuoksle (2,222m) 04.04.2023 20:22
Austre Surtningssue (2,078m) 18.04.2023
Vest for Austre Surtningssue (2,070m) 18.04.2023
Midtre Surtningssue (2,251m) 18.04.2023
Nestaustre Surtningssue (2,035m) 18.04.2023
V2 for Austre Surtningssue (2,091m) 18.04.2023

Dagen etter runden rundt Veotinder og blåbreahøer(DEl 1), våknet vi til nok en vintermorgen i teltet. Det hadde vært en kjølig natt ned mot 20 minusgrader også denne natta. Med varmeflaske i soveposen ble det likevel en så behagelig natt som det kunne. Selv om det fristet lite å krype ut av den varme posen på morgenkvisten, var det ingen grunn til å ligge å dra seg lenge. Vi hadde tross alt en lang dag med nye mål i vente! :D
Allerde kl 0800 var frokosten og kaffen inntatt. Camp var ryddet, sekk og pulk pakket, og vi var klare for del 2 av ekspedisjonen vår.

Det ble en fin start med 200m nedkjøring og mulighet for å skli så langt som mulig under foten av Surtningsuer. Her la vi igjen pulken med så mye som mulig av utstyr vi ikke ville trenge på toppene, før vi begynte den laange oppstigningen til Surtningsueoksle. Det var sol og lett skydekke. Jeg ble både svett og kald opp bakken. Vinden som sto fra NØ, som fikk det til å kjennes mye kaldere siden jeg var fuktig fra inne og skaljakka ikke pusta. Kroppen var også litt sliten, så vi la svingene ekstra slake på vei opp. Vel oppe på Surtningssueoksle ble det en pust i bakken for å nyte utsikten. Helt nydelig utsikt mot Veotinder i NV og Surtningssue i vest. Fra her kunne vi også se retningen videre på dagens ferd. Av med feller og vi kunne cruise over breen mot Midtre Surtningsue. I skaret under toppen satte vi fra oss skia og sette på oss stegjern. Fra her skulle vi ta oss opp i skaret før midtre. Vi visste at vi måtte forsere en bresprekk, men med grundige undersøkelser runda vi den på vestsiden slik at vi kunne ta oss trygt opp. Fra her ventet en vestvendt fjellside, bratt på flere kanter. Denne var mer vindpåvirka, så her kom stegjerna godt til nytte! Et par bilder på toppen og vi returnerte til skia. Fra her var vi superheldige med forholda. Igjen kunne vi skli over breen og ta oss helt frem til foten av neste topp Nestaustre Surtnigssue. Denne toppen har en liten trekant, og siden vi hadde med tau og sele valgte vi å bruke det. Med stegjern og tau på, tok vi oss over et litt smalere parti, men snøen var fin og det gikk knirkefritt. Dagens Tredje topp kunne krysses av!
Nå venta turens to siste topper, Austre surtningssue. Litt flaks så vi en mann på tur ut mot denne toppen mens vi spente på oss skia. En racer på fjellski, og garantert topptursamler var i full fart på vei mot austre. Før vi visste ordet av det kunne vi se konturene hans mot horisonten på først ene toppe, så så andre. Det var omtrent eneste personen vi så i området denne dagen. tyder på at det må være en typisk samlertopp! Dog veldig kul og morsom. Vi satte av oss ski og sekk, og rett før første topp møtte vi mannen på tur i retur. Han hadde det småtravelt om skulle tilbake og rekke bommen ved flya før 2000. Veldig deilig å ha bil på Rustangen og slippe tidsklemma der!
På vei ut skulle det være to trekanter, også her va vi litt usikre på hvor de egentlig befant seg, da turen ut mot toppen gikk veldig greit. Vi var litt spente på disse, så at det skulle gå så fint var over all forventning! Met et lite hopp og hurra kunne vi feire 5/5 topper og totalt 16/16 topper på vår lille todagersekspedisjon. Man skal selvsagt ikke juble for høyt før man er trygt nede igjen, det er tross alt siste del som krever mest våkenhet og fokus. Men at vær og alt klaffa så bra føltes som en drøm i oppfyllelse!!

Tilbake til sekkene gjaldt en lengre nedkjøring med noe variert snø ned til pulken. Her tok vi oss tid til å smelte vann for å slukke tørste og fylle vannflasker, i tillegg til litt mer næring innabords. Til og med en klunk med vin var igjen! Med ny giv tok vi fatt på siste del, ca.15km utmarsj. Med god glid og stakevilje kunne vi ta oss helt ned og rem til rustvatnet før fellene måtte på. På andre siden av vannet måtte jeg også stoppe for å tape beina. Kunne velge å bite tenna sammen, men påsken hadde tross alt såvidt begynt, så beina måtte bevares! HEr valgte Marius å ta av fellene. Han gikk litt i forveien med pulken mens jeg utbedret. Jeg valgte å beholde fellene på litt til, men det varte ikke lenge. Jeg gikk så fort jeg kunne uten sjanse til å nå ha igjen. Med fellene av var det bare noen stavtak mellom oss. Det var overraskende med helling og jammen kunne vi ikke stake oss helt ned til campingen! Helt rått!

For en dag, for en helg og for en start på påska! Et par dager med skyer og restitusjon, så er vi tilbake i heimen før vi vet ordet av det. :D

På vei opp mot  siste topp, Austre Surtningssue.
På vei opp mot siste topp, Austre Surtningssue.
Siste topp, tilbakeblikk over rygget ut mot Austre.
Nestaustre Surtningssue
Brattbakken opp mot toppen av Midtre Surtningssue.
toppen av Midtre Surtningssue, bare å nyte utsikten!