Ongsjøfjellet (17.04.2023)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Vassenden (746m)
Ascents Ongsjøfjellet (1,362m) 17.04.2023 13:54
Visits of other PBEs Vassenden i Espedalen (735m) 17.04.2023 11:53

- Avstikker/beinstrekk til Ongsjøfjellet.

På veg sørover i gravferd la jeg inn en tur i et for meg nytt område. Google maps førte meg til Gålå og videre inn på en sølete og humpete Børkedalsveg midt i vårløsninga. Kom da omsider fram til Vassenden i Espedalen. Da var ikke lysten stor på å kjøre Roasetervegen, så turen starta der.

Gikk opp skaret mellom Jentfjellet og Tverrlikampen. Føret varierte i hele spekteret fra skare til råtten snø, avhengig av eksponering. Stort sett åpen skog, og sikkert ei artig nedkjøring på bedre føre. På sørsida av skaret åpna terrenget seg mot Ongsjøfjellet. Etter solid snøfall de siste dagene hadde jeg håp om tørrsnøføre i nordsida av fjellet. Lufta hadde tydeligvis vært såpass fuktig dagen før at det var skare helt til topps.
Vid utsikt fra toppen. Bestemte meg for å returnere via Roasetra, da skogslia jeg hadde gått opp ikke bød på allverden til føre. Roasetervegen var ventelig stort sett dekt av snøsåle. Men fra toppen returnerte jeg i starten samme veg på leit etter en hanske jeg hadde mista på veg opp. Fant hansken og dreide så ut draget mot vegen. Økende fart langs vegen ned til bilen, til dels med spennende passasjer med lite snø.

Kjørte så videre på telehiv gjennom Gausdal til Lillehammer for spyling av bil. Deretter til Gardermoen for å plukke opp resten av familien.

Skogsterreng i starten av turen.

Etterhvert åpna terrenget seg. Tilbakeblikk mot Tjuvholkampen.

Satte spor der sola hadde fått tak på skaren. Muligens Ruten og Gråhøin som dominerer bakgrunnen.

Utsikt mot "Gjendealpene."

Utsikt mot Rondane.

Skarvemellen og Rundemellen i Øystre Slidre i det fjerne vil jeg anta.

Mer vårlig føre framover mot Roasetra. Nordre Ongsjøfjellet i bakgrunnen.