Påsketur - Dag 3 (04.04.2023)

Geschrieben von mariuskilli (Marius Killi) GSM

Surtningssuoksle (2.222m) 04.04.2023
V2 for Austre Surtningssue (2.091m) 04.04.2023

Toppsamling aust for Surtningsue

Jeg våkner bestandig tidlig i telt. 04:45 og jeg er klar som ett egg. Prøvde å spre lukten av nykokt instantkaffe i teltet i håp om at Ragnhild også skulle våkne, men til ingen nytte.

Men når klokken nærmet seg 06:00 synes jeg det var på høg tid å stå opp. Det går faktisk ikke å være sur og trøtt når du blir vekt til kaffe og varm frokostblanding med blåbær. Fikk pakka teltet, og i marsj før klokken 08:00. Planen var å følge Linn Therese sine fotspor, og satte igjen pulken ovenfor Blåtjønnin mens vi skulle plukke topper aust for Surtningssue. En laaang og seig bakke opp til Surtningsueoksle. Ragnhild var sliten etter gårdagen og jeg måtte virkelig jobbe med å holde motivasjonen oppe. Det var litt tungt å få i gang maskineriet, og jeg ble usikker på om turen var gjennomførbar. Da er det bare en ting å gjøre. Ta en god pause og frem med noe godt i sekken og ta en topp om gangen. Men ikke for lang pause, for da blir man kald og det er ikke så lett det heller. Det hjalp heller lite å se bort til Midtre Surtningsue som virket langt borte. Heldigvis var det perfekt helning og vi kunne surfe over breen i over 1 km uten å ta et eneste stavtak. På breen stekte sola og plutselig var det topp stemning igjen.

Opp til ryggen på Midtre er det et litt bratt parti og vi så konturer til en tverrgående bresprekk som måtte forseres. Av med ski og lårdyp snø passerte vi bregleppen på venstre side. På ryggen var det mye hardere og brukte stegjern og øks siste stykket opp til toppen. Duverden for en utsikt med revva til Besshøe rett bak. Rygga ned igjen og kunne kjøre på ski en km til helt opp til ryggen på Nestaustre. I boka til Helgesen er det beskrevet en grønn trekant og i respekt tok vi på oss tau og jeg festa 2 kamkiler og et par slynger på selen. Snøen på ryggen var tidvis smal men god og kompakt snø var dette uproblematisk. Eggen er relativt enkel og morsom. På toppen fikk vi se dagens enste person i ensom majestet som kom ruslende på raske fjellski i retning Austre Surtningsue. Selv om klokka begynte å bli mye hadde Ragnhild fått blod på tann og ville ikke ned til pulken før vi hadde sjekket ut de siste to toppene også.

Møtte fjellvandreren på ryggen som hadde tråkket spor til oss ut til toppen. Han var på dagstur fra Russtangen og skulle rekke Valdresflyet før det ble stengt for natten. En drøy dagstur det altså. Vi fulgte sporene til toppen og kunne huke av 16 topper på 2 dager. De to trekantene skjønte vi ikke helt hvor var. Vi fulgte stort sett ryggen og møtte på svært få utfordringer.

Fremme ved pulkene tok vi en god matpause og smeltet vann. Vi beslutta å ta utmarsjen samme dag og ville bytte ut teltet med en varm dusj og god seng. Synes det var merkelig at vi ikke hadde sett fyren på fjellski. Om han skulle rekke Valdresflyet begynte det å haste. Vi pakka pulken og kjørte ned i retning Russvatnet. Jeg tenkte jeg skulle skyte fart ut på vatnet og satte meg i hockey litt for tidlig. Akkurat da det flatet ut nådde jeg topphastigheten på rundt 60 km i timen og den 30 år gamle barnepulken bikka over på siden og håndbrekken på. Jaja, jeg så egentlig den komme.

På enden av Russvatnet så vi det komme en person i full fart bak oss med litt merkelig teknikk. Opp fra sekken stod det en ski og skjønte at her ble det en seig utmarsj med en støvel og en ski. 1 time og 20 min fra Russvatnet til valdresflyet på en ski, kunne det gå? Vi så han aldri igjen og vi var i bilen 19:50. Nedover skiløypa fra Russvassbue kunne vi se et fotspor hvert 5 meter og for uvitende ble det et påskemysteriet hvordan noen kunne få til noe slikt.

Takk for turen Ragnhild!

Surtningsueoksle
Siste kneik opp til midtre. Fikk endelig bruk for stegjern.
Panormabilde fra midtre.
På tur til nestaustre Surtnigsue
Gikk med tau over ryggen. Var ikke nødvendig men ser kult ut da
For en drømmedag

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.