Stormheimfjellet (30.01.2013)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Parkeringsplass nr. Lauvli
Endpoint samme
Ascents Stormheimfjellet Nordtoppen (1,181m) 30.01.2013

Bare noen dager turen til Gråtinden bestemte vi (jeg og Kristin) oss for å ta en annen tur i midten av uka, siden jeg hadde ikke så mye arbeid å få gjort for tida og vi begge var fleksibel med når vi kunne komme oss ute for å oppleve enda mer av de flotte fjellene omkring Tromsø. Imidlertid begynte dagen ikke så nydelig med mye tåke i byen og ingen utsikt. Jeg følte meg ikke fristet av dette været, men likevel hadde masse håp på at det skulle bli bedre i løpet av dagen. Jeg var fremdeles optimistisk at værmeldingen hadde det rett og vi skulle få en klar himmel og litt glimt av sola.

Sola lyser opp fjellene på andre siden av dalen, men nådde ikke oss i dag

Da jeg kjørte ut av byen og hentet Kristin fra Lauksletta, hadde været allerede forandret seg mye og det så flott ut mot Breivikeidet. Mens vi var i bilen, diskuterte vi om vi skulle få en tur til Finnheimfjellet som ligger på nordsiden av Ramfjorden. Men Kristin syntes at snøen var rimelig hard på sørsiden av fjellene i dette området, og så ombestemte vi oss for å dra til Stormheimfjellet. Både jeg og Kristin hadde besøkt dette fjellet en gang før, og jeg likte dette fjellet fordi ruten oppover var jevn og ikke bratt. I tillegg var ruten en av de lengre turene med ca. 7km fra parkeringsplassen til toppen. Da skulle vi få en god treningsøkt med denne type turen :)

Kristin på turen oppover. Dette bildet tatt siste biten til toppen, Breivikeidet bak oss

Vi parkerte bilen langs veien til Sjursnes. Vi var den eneste bilen her i dag, noe som jeg syntes var litt artig. Tok turen opp med et rolig og stadig tempo, en pause her og der for å ta noen bilder og sette pris på utsikten mot Svensby og Lyngsalpene. Sammenlignet med sist gang jeg var på tur her, hadde vi forholdsvis mer snø og opp mot rundt 500m var snøen ganske fin for å stå på ski. Litt pudder noen steder men ikke veldig myk eller dyp. På den øvre delen av fjellet var det dessverre lite snø, og flere stein lå på en hard overflate. Følte meg litt skuffet av disse snøforholdene, men det var uansett bedre enn måneden før.

Utsikten mot Nakkefjellet og Lyngsalpene

Litt nærmere toppen

Så litt sollys på skyene sør for oss, men fikk ingen på ansiktene våre. Vi hadde håpet på å se sola da vi nådde toppen, men det hendte at vi brukte mer tid på å gå opp enn vi skjønte. Plutselig var klokka 13.30 da vi nådde toppen! Og så var vi egentlig for sent og det var synd. Vinden var kjølig på toppen, og vi fikk ikke den mest behagelige følelse. Synes det skulle blitt fint å være på toppen lenger, men til slutt var vi der bare 10 eller 15 minutter. Nok tid for å drikke og spise litt, ta av skifeller og bli klare for nedkjøringen.

Panorama fra toppen av fjellet. Her fra en vestlig retning mot nord
Endelig på toppen, men det var egentlig et kaldt sted å sitte og nyte utsikten!
En rask kopp kaffe hjalp med å varme meg opp bak varden!

Turen nedover var ikke så spennende som jeg forventet. Selv om jeg hadde foretrukket en tur med slak stigning, må jeg innrømme at her var helningen kanskje ikke bratt nok og jeg hadde ikke så mye behov for å lage brede svinger og gjøre min fart saktere. Men det førte til at jeg klarte å kjøre ned hele fjellet uten å ramle og jeg synes det er bra. Av og til fant vi steder med isete snø og noen stein, men stort sett klarte vi å unngå samme ruten opp og det gjorde nedkjøringen en bedre opplevelse. Himmelen var ikke helt mørk da vi nådde bilen igjen og vi hadde en god følelse av å ha hatt en herlig tur og sett himmelen blir en nydelig lille farge. I alt brukte vi 4.5 timer med alle pauser vi tok. Den største overraskelsen var at bilen viste temperaturen ute var egentlig 16 minusgrader. Nå skjønte jeg hvorfor foten min følte så kald da jeg byttet fra skistøvler til joggesko!