Morkefjellet - reprisetur (15.04.2023)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Morkefjellet (216m) 15.04.2023
Visits of other PBEs Morkefjellet parkering øst (40m) 15.04.2023

Bestemte oss for å ta en tur til Morkefjell og gå samme rute som jeg gjorde sist gang jeg var her med start fra sørenden av Hallandsvatnet. Parkerte på Morkefjellet parkering øst, der det går ann å sette fra seg ett par biler i nedkjørselen til Ølvatnet som er stengt med bom. Gikk så et lite stykke langs vegen for å komme til stistart. Fint infoskilt i starten her. Går gammel ferdselsvei langs vannet her som vi fulgte i starten, først gjennom ei grind og så oppover den tette skogen. Flere gamle grunnmurer og litt trolsk stemning her. Står et morkent gammelt skilt og peker mot Morkefjell der stien mot toppen tar av fra den gamle ferdselsvegen. Stien var tidvis litt utydelig der den går bratt oppover skog og eng. Gikk ett lite stykke langs en imponerende steingard før den dreide 90 grader og fortsatte siste stykket mot toppen. Her var det satt opp en flott kvilebu og stor varde. Utsikten var det ingenting å si på. Kom en dame fra nordvest, og den stien så mye mer brukt ut enn der vi kom, så dette er nok ikke den vanligste ruten opp. Nøt utsikten en stund før vi ruslet samme vei tilbake. Bjørn var med.