Jolgrøhornet (08.04.2023)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Fjellbakken p-plass (330m)
Endpoint Fjellbakken p-plass (330m)
Ascents Jolgrøhornet (1,253m) 08.04.2023
Vardebakkane (1,099m) 08.04.2023
Visits of other PBEs Fjellbakken p-plass (330m) 08.04.2023

En nydelig påskedag ble benyttet til å bestige en ny fjelltopp. I dag var det Jolgrøhornet som stod for tur, og denne gang var det tur helt alene. Denne populære toppen drog imidlertid drøyt 20 andre til topps denne dagen. 6-7 plussgrader i lavlandet, og tilnærmet skyfri himmel

Parkerte ved bunnen av Fjellbakken på Stavsengfjellet. Gikk så bort til parkeringsplassen på Stavseng. Inkludert to veikryssinger, tok dette omtrent et kvarter på ski. Parkeringen på Stavseng er, dessverre for min del, kun for hyttefolket. Jeg fulgte så denne veien oppover langs hyttefeltet, på sørsiden av Heinakken (604)

Fulgte deretter merkingen i retning Ringsetsætra (520)

Krysset elva bak Heinakken, og hadde noen bratte motbakker i retning Vardabakkane (1099) foran meg. Det er altså fortoppen helt til venstre i bildet. Ellers ses Jolgrøhornet litt til venstre for midten av bildet, Ringsetbotnen i midten og med Vadbotshornet/Mehornet (1205) til høyre i bildet

Saftige motbakker opp her! Ble stekt oppover fjellsiden, men var fornøyd med å ta de 540 høydemeterne fra elva og opp til Vardabakkane (1099) ila 50 minutter

Flott utsikt mot blant annet Storfjorden og Grøtet (1519)

Årets første barisselfie!

Skimter endelig toppen av Vardebakkane (1099)

Utsikt videre mot Jolgrøhornet (1253)

Ikke langt mellom de to toppene, men like fullt 150 høydemeter nokså brått mot slutten

Toppen! Brukte 2t 35min fra bunnen av hoppbakken og hit

Flott utsikt utover Storfjorden i retning Sunnmørskysten. Blant annet Lande, grenda jeg vokste opp i, skimtes litt til høyre for midten av bildet

Utsikt mot tettstedet og grandiosabygda Stranda

Majestetiske topper innover Storfjorden, hvor blant annet Mellomskorene (1792) skimtes i diset i midten av bildet

Utsikt østover, hvor blant annet Taskedalstinden (1609) stikker frem

Nabotoppen Vadbotshornet/Mehornet (1205), med topper som Heimste Skorkja (1322), Sandegga (1364), Storbotshornet (1370) og Lauparen i bakgrunnen. De høyeste toppene i gamle Ørskog, nye Ålesund kommune med andre ord.
En verdig avlutning på påsken for min del!