Teltpåske i Jotunheimen - Dag 1 og 2 (03.04.2023)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Søre Veotinden (2,267m) 03.04.2023

Turrapport kommer!¨

Innmarsj

Etter et fuktig lag lørdagskvelden med gode venner startet vi fra Russtangen rundt klokken 11:00, en time etter planen. Akevitten ble lagt igjen i bilen til fordel for en lettere pulk. Fin skiløype opp til Russvassbue, og skallebanken ble etterhvert borte og vi kunne omstille hodet til årets vinterekspedisjon. Turen som vi hadde gledet oss til hele vinteren var endelig i gang. Etter en obligatorisk lunsjpause i solveggen på Russvassbue trasket vi videre langs Russvatnet hvor vi møtte på stikkaløypa som går inn til Glitterheim. Opp fra Russvatnet er det en lang bakke hvor jeg fikk god hjelp fra staven til Ragnhild. Gikk overraskende fint opp bakken. Oppe ved Blåtjønnholet fikk vi plutselig se mange folk. Det var store grupper som antakelig var i starten av Høgruta. Hørte i ettertid at det var 75 stk som overnattet på Glitterheim den natta.
Vi gikk noen km til og beslutta å sette opp camp i foten av Styggehøbrean.
Etablerte camp i solnedgangen og krøyp inn i teltet. Smeltet snø og middag i senga før vi sovna rundt klokken 21:00.

Lunsjpause ved Russvassbue
Etablering av camp

Veotinder

En halvkald natt i telt med temperatur ned mot -20 grader. Våknet klokken 05:00 og gledet meg som en unge på tur. Begynte å smelte snø til turen. Det tar overraskende lang tid å smelte rundt 5 liter med snø på en jetboil hver dag. Vekte Ragnhild med kaffe på senga rundt klokken 06:00. Det var bare 2 km og rundt 500 høydemeter til første toppen. Herlig å få varmen i kroppen og nådde den første toppen rundt klokken 09:30. Neste topp er rett ved siden av men ryggen over til nestnørdre så litt skummel ut så vi gikk på undersiden av hammeren og opp på motsatt side. Ned breen fikk vi noen skikkelig fine svinger i fluffy løs og tørr snø. Nede på breen kokte det og vi måtte kaste alle klærne på tur opp til neste topp. Gikk først på Nørdre Styggehøbreatinden før vi gikk på beina det siste stykket opp til Store Veotinden. En flott karakteristisk topp med mektig utsikt i alle retninger. Dette er en kremtopp. Akte ned på rumpa før vi gikk opp Styggehøbreaskaret til Søre Veotinden og plutselig ferdig med 5 topper. Fra her hadde vi god oversikt over resten av ruta vi skulle gå. Vi innså at vi var greit i rute med å rekke alle og kunne virkelig ta det med ro og nyte turen uten noe vi skulle rekke. Dagene har blitt lange og vi hadde ingen grunn til å stresse videre.

Blide på dagens første topp
Panoramabilde fra nørdre veotinden
Panormabilde på Store Veotinden. Her beslutta vi og bestige Veobreatinden senere i påska
Alle toppene fra Søre Veotinden. Her ligger godbitene på rekke og rad

Styggehøbreatinder og Blåbreahøer

God matpause før vi gikk over til søraustre styggehøbreatinden. Den har som kjent et kinkig og luftig parti noen meter før toppen. Greit å bruke tau på de 5 meterene med krabbing over den smale brua. Ikke noe vanskelig men luftig på begge sider. Langt fra stilfullt, med det funket fint, og turens vanskeligste topp ble huket av.
Deretter ventet det 4 stk Blåbreahøer på rekke og rad.
Det er mulig det går an å kalle Blåbreahøene for kjedelige, både fordi de ikke er spesielt luftige eller gir noen spesielt ny utsikt over området en allerede har vært en stund i, men for en toppsamler er det jo alltid fint og kunne huke av 3 tulletopper på en halv time. Tok et bilde av Ragnhild i hockey på alle toppene for å gjøre litt narr av opplegget. Den siste Blåbreahøa er det litt lengre ned. Først ned en bratt bakke hvor det var ganske hardt og isete. Deretter opp en enda lengre bakke før vi var på turens vendepunkt. Gikk på feller tilbake i skaret før vi fikk noen fine svinger til foten av siste topp. Et unormalt fint skiføre i Jotunheimen denne påsken. Fra siste toppen var vi enige om at det hadde vært en topp dag. Kunne deretter stå på ski helt ned i teltet. Turen ble avsluttet med en skikkelig skrensesving på leveggen i teltet som tettet alle små glipper mellom snøblokkene.

Et evig problem på denne typen turer er væskemangel. Stekende sol, svetting og altfor varme klær minker vannflaska fort. En god løsning er å ha med en termoflaske med varmt vann. Da har du plutselig muligheten til å smelte snø og få dobbel mengde med friskt og kaldt vann.