Nørdre Bukkehøe og Bukkehøe med Lars (09.04.2023)  5

Written by Taugen (Håvard Taugbøl)

Start point P-plass Geitsætre (1,096m)
Endpoint P-plass Geitsætre (1,084m)
Ascents Bukkehøe (2,314m) 09.04.2023
Bukkehøe N2 (2,078m) 09.04.2023
Nørdre Bukkehøe (2,100m) 09.04.2023

Lars kom kjørende fra Sjusjøen og plukka meg opp 06:20, og vi var klare for en nydelig dag i Jotunheimen. Dette var vestlendingens første topptur på ski i Jotunheimen, så det lå til rette for en fin debut. Ankom P-plass på Geitsætre litt over kl9 og ble møtt med -7 (veldig snille) grader og knallblå himmel, så det var bare å ta av seg klær og smøre seg med solkrem.

Veien gikk oppover langs Ytre-Illåe, og videre oppover Søre-Illåe. Etter en liten stund knakk vi opp til venstre og jobbet oss oppover i mellom Tunga og Svarttinden. Fulgte et spor som gikk helt på venstre siden av breen under Svartinden. Litt stein siste høydemeterne, men hadde på oss skia hele veien. Kom oss opp på N2 (2078moh) og gikk videre bort til Nørdre Bukkehøe. Vindstille og nydelig utsikt mot Skardstinden og Galdhøpiggen bla.

Hadde lest meg litt opp på eggen som går over til Bukkehøe, så vi hadde pakka med oss isøks/stegjern for å se om det var noe vi kunne gjennomføre. Så veldig fint og fristende ut, men Lars var ikke veldig høy i hatten når vi sto på Nørdre og så oppover eggen. Dermed ble isøks/stegjern værende i sekken, og vi tok av fellene og kjørte ned igjen fra Nørdre, over breen og ned til underkanten av Tunga. Runda kanten, og kom inn på den vanlige oppstigningen til Bukkehøe. Derfra var det rett opp til topps og på toppen kunne vi nyte en kaffe og en matbit til den fantastiske utsikten.

Nedfarten inneholdt en liten test av en renne i underkanten av toppen og ut på breen. Litt kjei snø som hadde et lite skarelag, men ellers ok. God snø på breen, men videre nedover var det småharde, oppkjørte spor ned mot Illåskardet og videre ned mot Geitsætre.

Etter 6t20 på tur, satt vi oss blide og fornøyde i bilen tilbake til Lillehammer. Smakte også godt med hjemmelaga sveler og sjokoladekake som muttern hadde ordna til oss :-)