Teltpåske dag 3 (08.04.2023)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Austre Memurutinden (2,301m) 08.04.2023
Veobreatinden (2,182m) 08.04.2023

Plan A: Veobreatinder fra nord til sør, deretter ryggen til Austre Memurutind og ned breen tilbake til camp, og avslutte med Veobreatinden.

Plan B: Eksisterte ikke før vi gått en liten time og oppdaget at vi måtte forsere et bratt heng for å komme opp mot Nordre Veotinder. Vi var skeptiske til dette og kom med forslaget om å gå turen i motsatt retning. Da kunne vi gå tilbake samme vei hvis vi ikke ville ned bratthenget på slutten av turen.

Plan C: Kom til Memuruskaret og oppdaget at ryggen opp mot Austre Memurutind var i kvasseste laget uten tau. Tauene hadde vi prestert å legge igjen innunder Veobreatinden for å eventuelt klatre Veobreahesten på vei hjem. Idiotisk valg. Stod i Memuruskaret i sikkert en halvtime og prøvde å finne ut hva vi skulle gjøre

Plan D: På ski ned igjen fra Memuruskaret og opp til Austre Memurutinden via nordvestryggen. Bratt et lite stykke, men ellers greit. Prøvde oss videre et lite stykke langs ryggen mot Veotindene, men snudde ganske fort da vi måtte forbi et eksponert nedtak nede i sørsida som var ekkelt uten tau. Bail.

Plan E: Samme vei ned på Veobrean igjen, og tilbake til skaret under Veobreatinden for å hente tauene. Etter litt fram og tilbake bestemte vi oss for å avslutte dagen med å gå på Leirhøe fra Veoskaret.

Alle disse planene ble til mens vi gikk, så vi endte opp med å bruke mye av dagen på å snakke og tenke, og ikke så mye på å gå på ski. Så selv om turen ikke var veldig lang, var vi ute hele dagen. Til tross for litt sviktende planlegging ble det en veldig fin dag ute i strålende påskevær.