Haukeliseter Fjellstue (08.04.2023)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Haukeliseter Fjellstue (986m) 08.04.2023

Vi kom til Haukeliseter Fjellstue om ettermiddagen og parkerte bilen her. Tok frem pulk og ski og la i vei langs kvistet løype mot Hellevassbu. Starter med en veldig bratt oppoverbakke som vi sneglet oss oppover med pulkene på slep. Utrolig flott vær, blå himmel og nesten ikke en sky å se. Etter å ha forsert den første bakken flatet det ut og var fint å gå over store Venaretjønn, deretter tok løypa en 90 graders sving og fortsatte mot Ulveåskardet, og noen høydemetre ned. Her var det stiskille og kvista løype mot Ulveå også. Etter Ulveåskardet var det noen høydemetre opp igjen, og her iset det under fellene mine så jeg hadde plutselig null feste. Hjalp litt å ta fellene av og på igjen, men ble litt fiskebein oppover. Da vi passerte 1200 moh begynte det å bli sent og vi fant ett fint sted å sette opp telt. Var magisk flott stjernehimmel om natta, men våknet av at det hadde begynt å snø. Planen var å stå opp tidlig å gå på Sandfloegga. Yr hadde meldt fint vær til langt ut på ettermiddagen, men slik ble det ikke. Da jeg stakk ut hodet tidlig på morgenen var det helt hvitt ute, veldig lite sikt, så da ble toppturen lagt på is. Vi pakket etterhvert sammen og gikk tilbake til bilen samme vei som vi hadde kommet. Veldig flatt lys så kvistene var gode å ha. Ble også skikkelig kladdeføre, så var tungt å gå. Møtte en gjeng sloveniere som skulle gå fra hytte til hytte. Siste bratte bakken ned til bilen tok vi av skiene og gikk på beina. Ikke helt den slutten på påska vi hadde planlagt, så vi får ta oss en tur med en senere anledning for å komme til topps på Sandfloegga. Bjørn var med.