Romeriksåsene på langs (26.01.2013)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Visits of other PBEs Bekkestua (345m) 26.01.2013
Råbjørnhytta (490m) 26.01.2013
Snellingen (525m) 26.01.2013

Tok toget til Grua lørdag morgen med en gjeng ungdom mellom 13-16 og noen mere erfarne dvs totalt 8 stk. Kulden hadde sluppet taket i natt så nå var det rene mildværet med bare -5C. Litt nysnø var det også kommet oppå det harde isete underlaget så dette var helt perfekt. Ca 20 km til Råbjørnhytta via Snellingen var en lett match i så bra forhold, så vi var tidlig fremme og kunne fyre opp. De trengtes for inne i hytta var det -10C og alle dører og vinduer ble satt opp for å slippe inn litt varme samtidig med fyring i ovnen. Etter tre timer begynte de å bli ganske behagelig og middag kunne forberedes, før trivial pursuit og peiskos. Det ble en avslappende start på neste dag med avmars like før 12. Med 35 km foran seg med store sekker skulle det vise seg at vi trengte noen timer mere en det var dagslys til. Rastet på Bekkestua som vi rakk akkurat før stengetid kl 16 for litt kakao. Deretter ble det fort mørkt, men månen begynte etter hvert å lyse sterkere og det var godt lys fra denne selv i snøværet frem til Tæruddalen ved Skedsmo som ble nådd vel 19 på kvelden. Ugdomen var meget fornøyde etter totalt 55km på tur Romeriksåsene på langs med full oppakning i løpet av helga.