Høgruta dag 1: Bessheim - Besshøe - Memurubu (01.04.2023)

Written by Ragnhild95 (Ragnhild Ongstad)

Ascents Besshøe (2,258m) 01.04.2023

Høgruta dag 1 - En nydelig start på en fantastisk tur.

Torstein, vår sjåfør, kjørte oss fra hytta til Lene til Bessheim hvor vi skulle starte på Høgruta. Selv om vi var litt nervøse for å begi oss ut på turen alene, var spenningen og forventningene høye på grunn av det strålende været. Torstein ville gjerne bli med på første etappe opp til Besshøe, og med kakao og ekstra snacks i sekken, var vi klare for å starte turen.

Turen opp til Besshøe gikk unna, og vi nøt den fantastiske utsikten mens vi hvilte litt på toppen. Etter en stund fortsatte jeg og Lene nedover mot Memurubu, men vi ble møtt av en utfordrende, steinete nedkjøring. Det var så tett mellom steinene at vi måtte av med skiene og manøvrere oss forsiktig nedover. Det var både tungt og skummelt, men til slutt fant vi en renne og kunne kjøre hele veien ned til Memurubu.

Vi ble møtt med en overdådig middag av suppe, ribbe og bløtkake på Memurubu. Selv om nedkjøringen var litt skuffende og toppen var avblåst, var det en fantastisk start på turen. Vi så frem til mer spektakulær nedkjøring og bedre snø i dagene som kom.