Skitur hjemmefra i styggværet om Grøtåshaugen (27.01.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Grøtåshaugen (980m) 27.01.2013
Visits of other PBEs Klininggrautsteinen (920m) 27.01.2013

Skitur alene hjemmefra. Augga Løypelag reklamerte med nykjørt Djupådalsrunde så jeg kunne følgelig ta på meg skiene rett utenfor inngangsdøra. Augga Løypelag har krydret sine løyper med en rekke Hans Aanrud-sitater nå i jubileumsåret, og allerede på beitet ved gården ble jeg gledelig overasket over et sitat som nok delvis var myntet på meg, angående en trang passasje gjennom to le. "Annamme dine grindstolper, Iver Langseth, de er trange som en revesaks!" - hentet fra "Fra Gamleprestens tid".
Fulgte så Hammerliveien og Sveabergveien til Storsetra, og om Hammerberget til Klininggrautsteinen. Derfra til Nyseterskaret og forbi Hindalssjøen, hvor jeg tok av løypelagets løype mot Grøtåsen. Mine tidligere skispor til Grøtåshaugen var godt synlige, det ble følgelig en tur oppom toppunktet. Deretter ned til Grøtåsen, og da det var kommet 5 cm. nysnø gikk jeg Grøtåsveien ned til Nyfløt, og derfra om Bergssvea og ned til Auggedalsløypa. Fulgte denne til Evenhaugen og gikk derfra om Hakkerud tilbake til Nygaard.
Gikk 32.93 km og brukte 3 timer og 49 minutter. Bra løyper til å begynne med, men etter Storsetra begynte det å bli en del trå nysnø, og på myrstrekninger var løypene delvis helt gjenblåst, og det var tidvis vanskelig å holde seg i løypene, og sikten var omtrent lik null. Det ble derfor en meget tung tur.