Vassberget og Solsidevassberget med flere i Sel (07.04.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Dassbuhøe (1,624m) 07.04.2023 17:03
Rondhaugen (1,576m) 07.04.2023 17:29
Visits of other PBEs Smuksjøseter Fjellstue (1,130m) 07.04.2023 11:27
Så var langturdagen kommet, og valget falt på Vassberget. Vi parkerte bilen på Høvringen og snørekjørte bak beltebilen inn til Smuksjøseter. Artig, men litt kaldt. Cecilie og Kristian tok turen over Merrasletta tilbake til Putten mens jeg gjøv løs på dagens første topp, Solsidevassberget. Etter en halv time sto jeg på toppen og kunne følge med på folkelivet nede i dalen mellom Smuksjøseter og Peer Gynt-hytta. Turen videre gikk opp via Fremre Bråkdalshøe til Gråhøbue. Det var bare pipa på steinhytta som syntes, så det var definitivt nok snø i fjellet denne påsken! Videre over Gråhøe og Vasshuskollen før jeg endelig kom frem til Vassberget. Skavlen der oppe var enorm, og her skal man være veldig forsiktig!! Jeg holdt meg på god avstand, og tråkket kun på et par steiner for å få sett over kanten. Utrolig fin utsikt mot de høyeste Rondetoppene fra denne kanten:) Etter en lang pause i tilnærmet vindstille vær på toppen tok jeg turen bort til Simletinden også. Her hadde jeg ikke vært før, og dette var hovedmål nummer to denne dagen. På tilbaketuren gikk jeg på vestsiden av Gråhøe og via Dassbua til Rondhaugen. Herfra var det bare å finne en god rute hvor jeg kunne skli lengst mulig ned til bilen på Høvringen. De siste kilometerne var noe langdryge, da føret gjorde sitt til at gliden ikke var så bra! Ferdig middag og påfølgende øl i solveggen ventet på hytta, det er herlig med ferie!
På vei opp bakken bak Smuksjøseter mot dagens første mål, Solsidevassberget
Bråkdalen og Bråkdalsbelgen sett fra stigningen opp mot Fremre Bråkdalshøe
Snøhetta skimtes i det fjerne fra toppen av Fremre Bråkdalshøe
Kun pipa på Gråhøbue som synes. I bakgrunnen ses Gråhøe
Gråhøe med Vassberget i bakgrunnen
Gråhøe i Sel
Trolltinden (til venstre) sett fra Vasshuskollen
Utsikt fra toppen av Vassberget
Varden på Vassberget er plassert helt ute på kanten av stupet. Her må man være OBS på overhengende skavl!
Fornøyd toppsamler på toppen av Vassberget
Simlepiggen 1771 moh
Simlepiggen 1771 moh. Bak til venstre er Trolltinden lett å kjenne igjen
Dassbua er visst ikke åpen...
Rondhaugen ble turens siste toppbestigning