Toppraid i Bergen Sør og Øst (26.01.2013)

Written by ericpf (Eric Ford) GSM

Storoksla (215m) 26.01.2013
Vemånen (297m) 26.01.2013

Toppraid i Bergen Sør og Øst

Fin vinterdag i Bergen, rundt 0 grader og opphold, så jeg bestemte meg for å utnytte den til fulle. Første topp:

Ljosvollsvarden
Kjørte Totlandsvegen forbi gården Ljosvoll og parkerte på en parkeringsplass like etter. Fulgte vei et stykke oppover til et høydedrag, der jeg tok av vestover over et jorde fram til gården. Så bar det oppover mot toppen gjennom område der mye skog var tatt ut. Greit føre, men litt knall og fall pga is dekt av løs snø. Etter å ha nådd frem til varden, gikk jeg også en snartur innom den mosegrodde "bergensvarden" som knutsverre (Knut S. Andersen) nevnte i sin turrapport.
Haggardsrinden
Kjørte videre et stykke på Totlandsvegen og parkerte ved en bussholdeplass øst for toppen. Fulgte vei nordover, og deretter langs turvei vest et stykke. Så ikke noe opplagt sti til toppen, så det ble raka vegen rett opp i relativt tett skog, tidvis ganske bratt stigning. Kom opp ca 100 meter øst for varden, på et åpent platå. Utsikten på toppen var bra, kunne se Ulriksmasten i horisonten.
Kolhusfjellet
Gikk ned samme vei fra Haggardsrinden tilbake til turveien. Måtte forsere et piggtrådgjerde for å komme meg inn på åkeren som ledet nordover, men fant heldigvis et hull i gjerdet ved kanten mot skogen. Gikk rett nordover til jeg kom inn på en traktorvei, som jeg fulgte noen hundre meter, før jeg tok meg gjennom et lite stykke tett, bratt skog. Opp mot topplatået var det ganske bart, og lettgått terreng. Kald vind på toppen, men bra utsikt ned mot Myrdalsvannet.
Lundåsane
Det ble et stykke kjøring til neste turmål. Kjørte Bontveitvegen forbi Frotveitvannet, og parkerte ved siden av vegen idet den begynte å snirkle seg nedover. Startet med å gå 100 meter inn på en privat vei, før jeg tok av østover på en liten sti som førte mot noen hytter. Fant en smal skogsti sørover, som jeg fulgte til den forsvant, og bare forserte terrenget rett sør. Ganske lett fremkommelig etterhvert, men det skyldes nok mest årstiden. "Toppen" var uspektakulær, turen kjentes mer ut som en skogstur enn en fjelltur, men hadde iallefall god utsikt både mot Hausdalshorga, Sveningen, Livarden og Solbakkefjellet, sett nedenfra og opp vel å merke :)
Hovden
Et stykke kjøring til neste mål, nær Osavatnet der jeg parkerte på en slags parkeringsplass med noen gamle busser og gravemaskiner, nordvest for toppen. Det ble "brute force" oppover i bratt terreng med en del snø. Trodde først at det nordvestlige platået med masten var toppen, dobbeltsjekket heldigvis kartet. Grei utsikt over mot Bjørndalshovden og Vemånen, men i det store og hele en ganske ordinær topp. Gikk/skled ned samme vei.
Vemånen
Nabotoppen lå bare noen stenkast unna, men kjørte til den nordøstlige enden der jeg parkerte ved siden av veien. Hadde ikke stor tro på at denne toppen skulle bli særlig bedre enn den forrige, men der tok jeg feil. Skilting allerede fra veien, og klar sti hele veien, til tross for en del snø. Stien fulgte en stengjerde som gikk nesten helt opp til toppen. Fin utsikt i nordvestlig retning også.
Nesheia
Det var ikke langt unna skumring, men regnet med jeg kunne rekke en siste topp før mørket. Kjørte opp Moldemyrane og parkerte rett før Espeland fangeleir. Tok sjansen på at Skåldalselva var frosset over, noe som stemte. Derfra og opp bar det gjennom trær, kratt og andre buskevekster til toppen med telemast. Det ble en rask nedstigning for å nå bilen før mørket.