Gråfjellet (03.04.2023)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Bom ved sprengningsfeltet (832m)
Ascents Vesleknubben (902m) 03.04.2023 14:30
Vest for Gråfjellet (965m) 03.04.2023 15:30
Nordvest for Gråfjellet (993m) 03.04.2023 15:55
Gråfjellet (1,009m) 03.04.2023 16:15
Løssetknubben (925m) 03.04.2023 17:00
Visits of other PBEs Gråfjellet p-plass (832m) 03.04.2023 14:15

En nydelig ettermiddagstur til Gråfjellet. Kjørte opp Fagerfjellvegen i Regionfeltet og parkerte ved bommen inn til sprengningsfeltet. Herfra var det skispor på begge sider av vegen, men jeg fulgte vegen opp til spregnningsfeltet. Fulgte deretter skispor eller skooterspor mesteparten av turen. Så masse dyrespor men intet levende. Tok meg godt tid til å nye utsikten og fikk med meg et par av småtoppene vest og nordvest for toppen. Fint å få oppleve den fantastiske utsikten fra Gråfjellet, som er det høyeste punktet i Regionfeltet. Sist gang jeg var der på sommeren var det så mye tåke at jeg hadde nærmes null utsikt.
Avsluttet opp til Løssetknubben like ved bilen.

Mot Vardehøgdene, det jeg trodde ble dagens første nye topp. Kl 1430. 10-15 min bort dit ca. Det var dårlig dekning der så trodde jeg var på riktig topp, men det viste seg i etterkant at jeg ikke var :-(.
Vardehøgda. Ikke oppom der i dag, har vært der før.
Dagens mål Gråfjellet bak toppen rett frem.
Kl 1530. Fra Vest for Gråfjell, 965 moh, mot Gråfjellet.
Kl 1555. Fra Nordvest for Gråfjellet, 993 moh, mot Gråfjellet.
Vardene på Gråfjellet. Kl 1615. I bakgrunner ses til høyre Trysilfjellet og til venstre Kampflåhøgda i Trysilknuts fjellverden.
Nordover synes et markante Sølenmassivet godt fra Gråfjellet. Fantastisk 360 grader panorama utsikt herfra.
Nordvestover med Nordvest for Gråfjellet nærmest.
Vestover mot Vest for Gråfjellet nærmest.
Fagerfjellet rett forut med masta på toppen og Forsvarets hytte for øvingsledelse.