Hardangervidda på tvers (01.08.2006)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Haukeliseter (986m)
Endpoint Dyranut (1,245m)
Hårteigen (1,689m) 03.08.2006
Dyranutane (1,363m) 05.08.2006

Tur over Hardangervidda med pappa og Halvor 1-5. august 2006

Dag 1 (Haukeliseter-Hellevassbu)
Nattbuss til Haukeliseter, begynte å gå nordover langs stien mot Hellevassbu i et vær som var helt OK. Stakk oppom Klingenberg mens Halvor sov i lyngen, han buttet med en liten forkjølelse. Etter brua ved Sandflofossen trakk vi til venstre oppover langs elva og vannene et stykke før vi la igjen sekkene og gikk opp på Sandfloegga, høyeste på vidda! Deretter gikk vi tilbake og over Sandflo og stien til Hellevassbu. Var ganske sliten da vi kom fram. Joikakaker til middag, nam!

Rusler langs Mannevatn med Vesle Nup bak.

Dag 2 (Hellevassbu-Litlos)
Fulgte stien fra Hellevassbu til Litlos. Hadde turens eneste regnbyge denne dagen. Var oppom Velurenuten, Litloshaugen og Holken denne dagen.

Dag 3 (Litlos-Hårteigen-Hadlaskard)
Først på dagen var det overskyet og grått, ikke veldig lovende for Hårteigen-bestigning dessverre. Men etter en tur oppom Vestre Bekkheldrane var det bedring i været og vi ble mer optimistiske. Var også oppom Grytenuten en tur før vi kom til foten av Hårteigen. Her møtte vi en kar som i sin ungdom hadde syklet blant annet Trondheim-Oslo, men senere gått på en smell med skade og lagt på seg mye. Han var neste på gråten av glede over å ha klart Hårteigen tross mange kilo og høydeskrekk. "No føle æ mæ som en conquistador" sa han. Vi la fra oss sekkene og gikk opp renna mot toppen. Øverst i renna der det ofte ligger snø tidlig på sesongen (ikke denne varme sommeren!) lå det noe tau man kan holde seg i. Deretter bærer det ut på en artig geitesti til toppvarden. Så ikke noe til "tjernet på Hårteigen". Utrolig utsikt i alle retninger fra denne "vegviseren i vest"! Deretter ruslet vi videre til Hadlaskard der vi fikk kjøpt ferskt brød!!

Halvor studerer kartet. Hårteigen titter fram bak.
Ja! Vi kom oss opp på Hårteigen:-)

Dag 4 (Hadlaskard-Sandhaug)
Dette var kanskje den dagen med finest vær, selv om de andre dagene stort sett var upåklagelige de også. Det ble en sjarmøretappe over flatene fra Hadlaskard til Sandhaug med tid til mange deilige pauser med god mat på primusen (som feite ostesmørbrød, pannekaker, nudler etc.). Var også oppom småtopper som Sørfjordingsrindane, Vierslahæ, Vierslanutane og Grønahæ.

Undervegs mellom Hadlaskard og Sandhaug. Hårteigen ses lett.

Dag 5 (Sandhaug-Dyranut)
Den siste dagen på turen vår gikk fra Sandhaug til Dyranut. Litt langdryg og kjedelig etappe, men stemningen var på topp hele veien. Var oppom topper som Sandhaugnuten, Gunnarshaug, Steingardhæ og Dyranutane. Feiret med en god middag på Dyranut på kvelden. Neste dag ble det buss til Geilo og tog hjem til Asker.

Teambilde:)
Halvor skuer mot Hardangerjøkulen fra Dyranutane. Et eventyr nærmer seg slutten...

Tusen takk for en fantastisk tur over Hardangervidda!:-)