Skitntinden (skitoppen) (23.03.2023)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Kattfjordvannet (181m)
Ascents Skitntinden (skitoppen) (1,025m) 23.03.2023

Det fine skiføret og været fortsatte og nok en arbeidsdag måtte bli til avspaseringsdag ;-) Etter flere måneder med dårlig skiføre og/eller dårlig vær fra Desember til Februar var det et absolutt "must" å benytte alle anledninger til å nyte dagene med både fin snø og fint vær. Jeg hadde egentlig tenkt å sjekke ut forholdene på Storstolpan, men det virket litt dumt å dra dit på formiddagen siden hele den nordvendte flanken ville ligge i skyggen. Jeg ombestemte meg og endte opp på Kattfjordeidet til slutt og det ble en tur på gode gamle Skitntinden. Jeg begynte fra den vestlige/asfalterte parkeringsplassen som tilbyr en noe mer direkte innmarsj slik at man slipper å tilbringe så lang tid med traversering rundt pkt 582. Sporet var allerede tråkket og det var tydeligvis flere folk på tur allerede selv om jeg var klar for å begynne turen relativt tidlig (ca. 0815 tror jeg). Første delen av turen var litt kjølig pga skyggen men det ble etter hvert steikevarmt og nesten t-skjort vær. Gikk i ganske rolig tempo for å spare litt krefter i beina for å kose meg på nedkjøringa og kom opp til skitoppen etter litt under 2,5 timer. Tok meg en meget lang pause for å spise lunsj, ser på utsikten og generelt nyte stemningen. Det var ganske mye folk på tur i dag! Selv om det var allerede flere skispor var det fortsatt mye urørt snø over hele fjellet, ihvertfall da jeg kjørte ned og jeg var meget fornøyd med dagens turvalg. Kom ganske raskt ned men jeg ble møtt av nærmest kaos på parkeringsplassen med alle biler som hadde skviset seg inn. Ble litt forsikt med å rygge bilen men heldigvis kom jeg meg ut etter hvert. Alle andre parkeringsplasser på Kattfjordeidet så like kaotisk ut da jeg kjørte tilbake - tydligvis en avspaseringsdag for mange andre i dag ;-)
Siden det var bare litt etter 1130 da jeg dro fra Kattfjordeidet bestemte jeg meg for å fortsette dagen med en annen tur, så jeg kjørte rundt Kvaløya til Storstolpan etterpå....

Ferdigbrøytet oppspor på vei mot fjellet
Tilbakeblikk mot Durmålstinden
Noen spor
En som koser seg på nedkjøringa