Eventyrløypa (24.03.2023)

Nystølen parkering (1,050m) 24.03.2023
Røggjen (988m) 24.03.2023
Vassfarkoia (805m) 24.03.2023

Kjørte til Vassfarkoia fredag kveld for å gå Eventyrløypa til Hemsedal 100 km på to dager om vi hadde supre forhold. Det var meldt litt snø lørdag, men strålende forhold Søndag. Flere av løypene ble kjørt fredag kveld så dette så vi lyst på. Lørdag opprant som meldt med overskyet -1C og noen snøfnugg, og det skulle bli lettere og kaldere utover dagen, mao perfekt! Startet frisk i nykjørte løyper ut fra Vassfarkoia. Etter ca 5 km var ikke adam lengre i paradis, her var det ikke kjørt løype nylig. Ref skisporet var det mere enn en uke siden løypa var kjørt, men heldigvis var det en hard såle slik at vi ikke gikk helt til bunns med våre langrennski. Heldigvis hadde vi stikker å følge slik at vi kunne ane hvor sålen gikk for vi merket fort når vi kom utenfor denne... Etter 2 timer brøyting til godt opp på leggen var det på nytt kjørt løype, om enn litt nedsnødd. Ved Syningset gikk det tiltagende snøfallet over til sludd/regn en kort periode. Fra Vardefjell som var kjørt løype samme dag var det igjenn brøyting av løype til Røggjen og vi var egentlig ganske glade for å komme i hus her etter drøye 9 timer på ca 40 km. Snøværet fortsatte hele natten så vi var veldig spente på om vi fikk nykjørt løype Søndag. Det gjorde vi men den hadde ikke satt seg skikkelig så vi gikk gjennom. Over Nystølsfjellet var det ikke kjørt løype og etter en god del brøyting her også og med gårsdagen i beina fant vi ut at Hemsedal og bussen derfra før kl 17 ikke ville være mulig. Vi nøt dagen og den fenomenale utsikten nordvestover og skled ned til Solseter skianlegg og taxi ned til Gol etter 35km og 7 timer denne flotte søndagen. Siste etappe av eventyrløypa til Hemsedal får vi ha igjen til senere... Super løype i et flott terreng med glissen granskog i grenseland mot høyfjellet.