Rasputinden runde (23.03.2023)

Written by Sosnovsky (Juan Losada)

Ascents Cuckavárri øst (1,106m) 23.03.2023
Henriktinden (1,127m) 23.03.2023
Litletinden (1,017m) 23.03.2023
Rasmustinden (1,224m) 23.03.2023

Denne uka hadde det snødd en del i starten å så ble det strålende sol med usedvanlig gode skiforhold. Mauri hadde foreslått en tre dagers hyttetur til Narvik, men etter å ha vært flere dager i Finland som guide falt han syk og planen ble utsatt. På onsdag kveld Constantin foreslått en liten runde sørøst for Laksvatn. Etter å ha gått mye i Kvaløya hadde jeg lyst å dra et sted uten så mange andre skikjører. Mauri følte seg bra igjen og ble med.

Fin fin skikjøring bare for oss! Bilde av Mauri

Det var kjempekaldt ved parkeringsplassen men da vi begynte å gå ble det raskt varmere. Vi gikk opp normalruta opp Henriktinden. Da var det planen å kjøre ned østsida. Å kjøre ned direkte fra toppen virket litt eksponert til skavler og noen brattere partier. Vi fulgte nordryggen ca. 500m der det var lettere å kjøre ned. Det var 10/10 snø. Vit tok på feller og gikk opp Cuckavárri øst. Her hadde vi fint utsikt mot Lyngsalpene. Snøen var nå litt dårligere. Vi kjørte ned mot skare sør for Rasmustinden og gikk opp Rasmustinden ved sørvest sida, som var avblåst og veldig isete. Derimot var sørøst sida 10/10 consistent snø igjen.

Mauri tråkker spor opp Cuckavárri øst
Constantin ned fra Cuckavárri øst
Mauri og Constantin opp Rasmustinden
Fine greie. Rasmustinden. Mauris bilde
Meg på veien ned fra Rasmustinden

Vi gikk opp skare sør for Rasmustinden igjen og kjørte ned noen høydemeter for å gå opp en dal nord for Cuckavárri. Dette så ganske bratt og eksponert for skavler fra Rasmustinden og vi var litt skeptisk, men da vi var der så det ut mye enklere enn vi trodde. Da vi nådde ryggen var vi allerede litt sliten, Constantin bestemte å gå opp Cuckavárri, mens Mauri og meg gikk opp Litletinden som dagens siste topp. Etter å nå denne toppen kjørte vi ned til veien og måte vi gå 4-5 km til bilen... Det gikk rask siden veien var veldig isete, men skia var ikke så glad i den delen av turen. På parkeringsplassen traff vi en gruppe tsjekkiske skikjører som hadde gått opp og ned Henrikstinden med sporet vårt, de var de eneste skikjører vi så hele dagen.