Kvernberget fra Rørgata og Freikollen fra Storbakken (21.03.2023)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Freikollen (629m) 21.03.2023
Kvernberget (205m) 21.03.2023

To flotte topper i Kristiansund i kjempevær og vinterlige forhold med til dels mye snø.

Først kjapt til Kvernberget i godt opptråkket spor og med mye folk på tur.

Fra Kvernberget mot sentrum i Kristiansund
Mot flyplassen som har navn av fjelltoppen

Usikker på om det var mulig å gå på høyreiste og langt meg vinterlige Freikollen ble jeg svært positivt overrasket over å finne like godt opptråkket spor og mange på tur også her, de fleste dog med brodder og flere med staver. Ingen tvil om at Freikollen er populær!

Fornøyd med å kun bruke 50 min opp og 45 min ned, men i det bratteste partiet oppunder toppen hadde brodder vært gode å ha. Løsningen min ble å heller trø mine egne spor på siden av det relativt glatte tråkket på veg ned igjen det bratteste partiet, som allerede låg i skyggen i kveldssola. Vel nede i skogen igjen stod et par fløytende dompaper for underholdningen.

Freikollen ruver skikkelig i terrenget, mer enn en gjennomsnitts kolle
Vinterlig mot - som navnet indikerer - lavere Lågfjellet
Fra oppunder toppen mot Freifjorden med Aspøya og Bergsøya. Den dominerende toppen er Reinsfjellet
Panorama fra Freikollen over klippfiskbyen med Kvernberget
Mot Lågfjellet og Averøya med Mekknøken dominerende
Mot bl.a. Tustna i motsatt retning