FRA VETTERHUS TIL SYNINGOMVATNET (NATURPERLER I NAMSOS) (19.03.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Vetterhus (23m)
Ascents Bjørkafjellet (287m) 19.03.2023

Da det er dårlig med parkeringsmuligheter for å gå til Bjørkafjellet og Syningomvatnet fra veien før Øltappen ringte jeg til grunneier Pål på Vetterhus om muligheter for parkering der. Den hyggelige grunneieren sa ja med en gang. Søndag morgen kjørte jeg over Øltappen og rundt Vetterhusbotnet og til Vetterhus. På tur dit traff jeg også reineier Ivar Toven som var på utkikk etter ei gaupe som hadde drept en rein på tirsdag. Den ble funnet av Ivar Amundsen på den åtte kilometer lange gårdsveien mot Vetterhus. Men gaupa var forduftet. Jeg slo av en prat med grunneieren og gikk på ski etter den flotte traktorveien mot det nedlagte gårdsbruket Kvernmoen. Her har det vært en naturperlepost tidligere. Jeg fortsatte over brua på Kvennbekken og fulgte stien før jeg satte kursen mot dagens første mål Vannanubben. Flatt og fint på toppen, men noen meter ut mot kanten er det et meget bratt stup. Dette vises meget godt fra brua fra Øltappen. Videre ned et lite dalsøkk og opp mot Bjørkafjellet og Syningomvatnet. Naturperleposten på Syningomvatnet har hatt 94 besøkende siden Juni. I dag var det snøbyger og vind her. Jeg fortsatte videre til høyeste punkt på Bjørkafjellet. Dette ligger etter noen rullesteiner før høyden hvor toppvardene er plassert. Men jeg gikk innom varden. På tur tilbake gikk jeg tilbake til skaret før Vannanubben og rett ned mot stien som går mellom Bjørkavatnet og Kvernmoen. Til min store overraskelse gikk det et skispor her som stoppet på høyeste punkt av stien. Dette sporet kom fra Bjørkavatnet. Jeg fortsatte videre ned til Kvennmoen og Vetterhus. Litt yr og regn på slutten. Total lengde på turen 11 kilometer.

Dagens først mål sett fra Øltappen
Vetterhus gård
Flott traktorvei langs Vetterhusbotnet mot Kvernmoen
Kvernmoen
Kvennelva
Flatt på Vannanubben før stupet
Fra Vannanubben mot Bjørkafjellet
Utsikt fra Vannanubben
Naturperleposten på Syningomvatnet
Høyeste punkt etter disse steinene på Bjørkafjellet