Førdesveten reprisetur (18.03.2023)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Førdesveten (284m) 18.03.2023 14:44
Visits of other PBEs Førdesveten fra øst (Førde) parkering 18.03.2023 13:44

Jeg har vært på Førdesveten en gang tidligere, men det er nesten ti år siden, og da var det regn og tåke på toppen, så det var på tide med ett nytt besøk i solskinn og med blå himmel. Vi kom fra Liatårnet og kjørte sørover og tok av til venstre mot Klokkarvik (fylkesvei 198) og kjørte denne gjennom Klokkarvik sentrum og videre til skilt mot Førde. Tok inn denne veien og fulgte den ca 500 m til rett før den begynner å gå nedover igjen. Her er parkeringsplassen. Skilt mot Veten på parkeringsplassen. Turen starter ved å følge grusveien som går bak det store hvite huset. Etter ett kort stykke er det slutt på grusvei, og over på sti. Det var ett stikryss like etter grusveien tok slutt der vi tok til venstre. Noe snø og is i terrenget så vi hadde på oss brodder. Fin sti oppover som stort sett var grei å følge tross snøen. Noen røde pinner var satt opp, det var skiltet mot andre steder i to kryss, men vi fulgte stien videre oppover. Det var også lagt ut klopper noen steder og lagt ut tau ett sted. Greit terreng å gå i, selv om det noen få steder var korte områder med mye råtten snø slik av vi tråkket ned til langt over knærne. Flott utsikt underveis og på toppen. Tok en god pause ved varden og nøt utsikten og tok også en kikk på den fine sikteplata på toppen. Samme vei tilbake. Anne var med.