Telttur på Vikafjellet (10.03.2023)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Fosse parkering (920m) 10.03.2023

Vi kjørte opp til Vikafjellet etter jobb fredag ettermiddag. Det begynte å mørkne da vi parkerte bilen på Fosse parkering. Vi hadde ikke noen stor plan for helga annet enn å prøve ut transportbrettet fra Fjellpulken og Keron teltet i ordtlig vintervær. Pulkene ble pakket og hodelykter tent og så krysset vi riksveien og gikk innover mot Årebotnvatnet. Det gikk både skuter og skispor innover ved kraftlinjene som vi fulgte ca 1 km. Litt vanskelig å få oversikt over terrenget i mørket, men vi fant ett fint sted å sette opp teltet her og rigga leir. Kaldt ute og det begynte å blåse opp og snø da vi satte det opp, så det var godt å krype inn i soveposene. Ble en tidlig kveld. Neste morgen hadde vinden løya og det var tendens til sol og blå himmel, så vi tok oss en skitur først opp til Årebotnvatnet og så opp på Valafjell mot Valanipa, men før vi kom helt til topps kom tåka sigende og det begynte å snø. Det ble veldig vanskelig å se terrenget, om det gikk opp eller bratt ned, så vi snudde og fulgte sporene våre ned igjen og gikk tilbake til teltet der en god lunsj ventet etterfulgt av spill, lesing og soving. Det snødde og blåste endel denne natta også, og var kaldt, men vi holdt oss gode og varme i soveposene. Neste morgen pakket vi sammen og gikk tilbake til bilen. Veldig fornøyd med både telt og transportbrettet. Bjørn var med.