Grubbenuten i Kviteseid med Korsfjellet (Geitnetten) (11.03.2023)

Written by siroho GSM

Ascents Geitnetten (274m) 11.03.2023 13:29
Grubbenuten (326m) 11.03.2023 13:59
Korsfjellet eller utsiktspunktet på Geitnetten. Nydelig utsikt over Kviteseidvatnet og Brokefjell

Grubbenuten med en tur oppom Korsfjellet

Endelig på tur igjen. Vi kjørte til Kviteseid og videre mot den store brua. Rett før den kjørte vi av og kjørte så under brua mot skytebanen. I siste kryss så vi det var glatt på vegen inn til skytebanen, hva gjør vi nå. Det så bedre ut lengre inn, så vi kjørte. Det ble glattere og glattere, men ingen veg tilbake, bare å komme seg opp. Huff her må vi også tilbake ned igjen, ikke moro å tenke på.

Turen startet litt forbi hytta. Hele området var brukt til skogsdrift og det var kjørt med skogsmaskiner oppover i lia, hogd store området. Akkurat bak hytta var det fortsatt skog og der fant vi en fin sti som førte oss bratt oppover til en liten topp med to stolper. Det var blanding av snø og bart i skogen, men da vi kom ut i hogsflata var det snø, en fin å gå på skaren. Vi fulgte så traktorvegen oppover til Geiteskaret, skaret mellom Geitnetten/Korsfjellet og Grubbenuten.

Vi gikk først opp til Geitnetten på god sti i skogen og så ut til korset som er satt opp på utsiktspunktet, og for et utsiktspunkt, panorama. Hit vil vi også en varm sommerdag og så ta et bad i Kvisteseidvatnet etter turen.

Så gikk vi samme sti tilbake til Geiteskaret og fortsatte rett fram opp en traktorveg som var dekt av snø. Fin skare her også. Vi kom et stykke opp i lia og så fortsatte vi opp eggen. Fin snø å gå på og greit å gå i skogen.

Toppen hadde også en flott utsikt og vi satte oss litt nede i lia, i ly for vinden og koste oss med nista.

Nedturen så gikk vi ned der vi kom opp.
Så var det å få bilen ut på hovedvegen igjen. Jeg ville ikke sitte på så gikk ut for å evt. stoppe biler som kom. Tror det var bare oss som var så dumme å kjøre inn her i dag.
Øyvind kom helt fint ut selv om han hadde glidd et par ganger, puh, ikke moro dette.

Utsikt over Kviteseidvatnet med Ånås, Næring i sikte
Geiteskaret. Vi kom opp fra venstre og gikk først til høyre så tilbake samme veg før vi går opp mot Grubbenuten som Øyvind er på tur opp mot nå.
Toppen av Grubbenuten
Toppen av Grubbenuten utsikt mot Roholtfjell
I toppområdet, en del snø, men fint å gå på skaren i dag.
Det er hogst i lia ovenfor skytebanen, store sår i terrenget etter skogsmaskiner.