Hammeren - Rådalshøgda - Skar på langrennski. (11.03.2023)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Hammeren. (156m)
Endpoint Skar. (176m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Rådalshøgda Øst (459m) 11.03.2023 13:13
Rådalshøgda Vest (459m) 11.03.2023 13:25
Visits of other PBEs Kiosk Øyungen (284m) 11.03.2023 14:39
Skar parkeringsplass (180m) 11.03.2023 14:52

Min datter skulle på nasjonalmuséet i Oslo, så etter å ha satt henne av i byen kjørte jeg opp til Hammeren ved Maridalsvannet hvor jeg startet skituren.

Fra Hammeren gikk jeg på smurte ski med fiolett spesial. Føret var ganske hardt og ga ikke så veldig godt feste, så jeg la på mer i stigningen fra Skjersjøen. Men sporene og føret ble noe bedre etter hvert.

Den maskinpreparerte løypa gikk rett øst for Rådalshøgda, så da jeg skulle ut i løssnøen hadde jeg lagt på skifeller. Det gikk ganske greit oppover uten for mye bushing. Litt utsikt var det fra toppen også. Og på returen beholdt jeg skifellene på siden jeg var redd for at skiene ellers hadde gått fortere enn meg:-)

Jeg begynte å bli sliten på returen, så fant ut at jeg heller skulle gå den kortere løypa over Rottungen og Øyungen mot Skar. Over vannene gikk det veldig lett.

Fra Skar orket jeg ikke å gå mer på ski, så tok heller bussen de 4-5 kilometrene til Hammeren.

Skjersjøelva.
Filler’n tenkte jeg da jeg så dette skiltet. Jeg skulle heller startet turen på Skar.
Utsikt sørover fra Rådalshøgda. Alle sporene er fra en elg på rødnålsjakt.
Mine skispor og elgspor på toppen av Rådalshøgda.
Jeg tok bussen fra Skar til Hammeren.