Stålhø, Steinhø, Storhøi og Sundtjønnhaugen i Sel (07.03.2023)

Written by Line GSM

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Stålhø (1,229m) 07.03.2023 10:53
Storhøi (1,349m) 07.03.2023 11:56
Sørøsttoppen Storhøe (1,311m) 07.03.2023 12:21
Steinhø (1,337m) 07.03.2023 12:51
Sundtjønnhaugen (1,083m) 07.03.2023 14:31

Hadde fått innvilget velferdspermisjon til flytting i dag. Det står ingenting i permisjonsreglementet om ting man kan gjøre underveis i flyttingen, så da tok jeg en avstikker på topptur for å utnytte det fine været på Østlandet. Over Dovrefjell viste måleren -29 grader, men det ble bedre da jeg kom til Heidal og Leirflaten. Bare -18 her. Kjørte opp Stålseterveien til en diger vinterparkering med god plass. Jeg så ikke et menneske på hele turen. Egentlig hadde jeg tenkt gå på ski, men så fort at det var helt andre snøforhold her enn på Oppdal. Det var hardt, isete og avblåst i høyden. Tok derfor trugene, noe jeg var veldig glad for etter som jeg gikk. Hælløfteren og broddene på trugene funket som bare det opp de bratte skråningene på steinhardt underlag til toppene. Helt fantastisk fint i dag med utsikt til både Jotunheimen og Rondane. Lite vind, selv om den lille brisen var bitende kald der den tok. Opprinnelig tenkte jeg å ta skiene til Sundtjønnhaugen etter de tre første toppene da snøen i skogen var løsere, men veien inn hyttefeltet var brøytet (låst bom), så jeg gikk til fots til veis ende og brukte trugene en knapp kilometer. Der var det et gammelt trugespor som ledet til en gapahuk like ved toppen. Mye tråkk fra alle kanter her. Sundtjønnhaugen var dagens mest anonyme topp, ingen markering, men fin utsikt mot Heidalsmuen.