SVANFJELLET PÅ ELVALANDET. (NATURPERLER I NAMSOS) (26.02.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Veien mot Ytterenget (66m)
Ascents Svanfjellet (309m) 26.02.2023

En ny flott skitur i Naturperler i Namsos, denne gangen til Svanfjellet på Elvalandet. Riktignok litt regn og litt disig vær men det hadde lavet ned snø i helga. I og med at det var litt problem med parkering, kjørte jeg ned til gården på Ytterenget. Først traff jeg to samer som drev med en del arbeid litt før gården. Det ble et svært trivelig møte, da den ene av dem hadde gått på samme realskole som meg på Høknes. Han var ett år eldre enn meg så vi hadde ikke gått i samme klasse men vi hadde mange felles bekjente og mye å prate om. Etterpå gikk jeg ned til den trivelige gårdeieren Kjell, som bor på gården, og her fortsatte praten og det var ingen problemer med parkering. Jeg kjørte litt tilbake opp en litt halvglatt bakke og parkerte på høyden ikke langt fra hovedveien. Heldigvis var det kjørt opp scooterspor et god stykke opp mot toppen, så det var greit å ta seg frem. Jeg valgte å gå litt rundt toppen og kom opp i flott skiterreng. Området mellom Pålhaugen og Svanfjellet blir kalt "Elvalandets svar på Hardangervidda" Gikk opp ei lita kneik med litt bratt terreng, og her hang det faktisk en rødmalt trekloss, videre inn mot varden på toppen. Litt mindre snø på topp-partiet. Jeg sjekket trimkassen og hele 109 stykker har besøkt denne toppen siden juni 2022. Dette er en skikkelig fin topp for bestigning med ski, så denne skituren anbefales. 6 km.T/R.

Scooterspor i starten på turen.
Vannpost
Flott skiterreng
Dette er Elvalandets svar på Hardangervidda.