Bråkdalsbelgen med flere i Sel (23.02.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Bråkdalsbelgen (1,914m) 23.02.2023 11:36
Søre Skorutberget (1,309m) 23.02.2023 11:36
Skoråtberget (1,298m) 23.02.2023 16:35
Baksidevassberget (1,327m) 23.02.2023 16:59
Visits of other PBEs Smuksjøseter Fjellstue (1,130m) 23.02.2023 11:36
Etter en artig tur med beltebil fra Høvringen til Smuksjøseter med Cecilie og Kristian satte vi kursen retning Peer Gynt-hytta. Etter noen hundre meter skilte vi lag da de ville gå over Merrasletta tilbake til Puttenhytta, mens jeg hadde planer om å besøke Bråkdalsbelgen for så å gå tilbake til Høvringen for å hente bilen.
Dagen startet litt grått, men da jeg passerte Peer Gynt-hytta ble det stadig mer solskinn:) Jeg gikk inn i Tomasholet og fulgte dalen oppover til den svinger mot venstre rett øst for Smiukampen. Jeg var litt usikker i forhold til snøskredfaren, derfor valgte jeg å følge ryggen rett opp herfra istedenfor å fortsette videre innover i dalen. Det var veldig lite snø på ryggen jeg gikk opp, så her var jeg ikke eksponert for noen eventuelle ras. Jeg valgte en slak linje videre opp til toppen som stadig bar preg av å være mer og mer forblåst. Jeg hadde planer om å gå over Smiukampen tilbake igjen, men etter å ha snakket med tre unge karer som hadde gått opp den veien valgte jeg å gå samme rute tilbake. De fortalte at det hadde vært en fryktelig vind over kammen, samt at det nesten ikke var snø å gå på der. Vel nede igjen så jeg Søre Skorutberget bade i sol, og jeg bestemte meg for å besøke denne før jeg satte kursen tilbake mot Høvringen. Turen videre gikk over Skoråtberget, videre til Baksidevassberget og deretter ned igjen til Høvringen. Deilig med en ordentlig langtur igjen, lenge siden sist!
Snørekjøring med beltebiler innover fra Høvringen til Smuksjøseter:)
Ved Peer Gynt-hytta med Bråkdalsbelgen ruvende i bakgrunnen midt i bildet.
Søre Skorutberget og Skoråtberget sett fra stigningen opp fra Peer Gynt-hytta
På vei inn i Tomasholet. Her er det som oftest gode skiforhold!
Tilbakeblikk mot Tomasholet
Utsikt nordover mot Dovre. Store Svånåtinden og Snøhetta ses lett til høyre i bildet
Steet og Ljosåbelgen sett fra Bråkdalsbelgen
Flott utsikt retning Dørålseter fra Bråkdalsbelgen
Utsikt sørover med Smiukampen til høyre.