Skitur til Såta (19.02.2023)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Mødalsveien parkering (370m)
Endpoint Mødalsveien parkering (370m)
Ascents Såta (802m) 19.02.2023
Visits of other PBEs Mødalsveien parkering (370m) 19.02.2023

Årets første skikkelige skitur med Ingvild. Med litt dårlige værmeldinger, stilte vi med et åpent sinn. Vi la ut i retning stølen på Mødal (558), og hadde planer om å snu der dersom været ble dårlig. Hadde Høganovi (1101) i tankene, men anså det noe ambisiøst gitt dagens forhold. Turen ble en slags mellomting mellom de to

Vi startet ved Mødalsveien p-plass, like øst for skitrekket i Furedalen. Rundt 2 minusgrader ved turstart

Flotte skiløyper fremover mot Mødal (558). Såta (802) i midten rett frem

Ingvild nærmer seg stølen med stormskritt

Passerer Mødal (558) etter en times gange

Ingvild på toppen av Såta! Gravskorvenuten (969) i bakgrunnen. Høyere topper som Høganovi (1101) og Tveitakvitingen (1299) er bak dette. Førstnevnte står på blokka, mens sistnevnte er allerede besteget av undertegnede

Utsikt nordover mot turstart. Været var langt bedre enn ventet, men nå (kl 13) var det i ferd med å blåse skikkelig opp. Da vi ankom bilen igjen, hadde temperaturen steget til 2 plussgrader, før uværet kom utover ettermiddagen/kvelden