Sædalssvingene-Gløvrehaugen-Byfjellenes høyeste (21.02.2023)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sædalssvingene (218m)
Endpoint Samme (218m)
Noreg (634m) 21.02.2023 12:27
Turnerhytten (642m) 21.02.2023 12:37
Haukelandsstikkene (659m) 21.02.2023 13:40

Tur med Helge S. Titland og hans trofaste, firbente venn Akon. Vi kjørte opp til Vannverket i Sædalssvingene der det er godt med parkeringsplasser før bommen. Ruten opp herfra gir en bratt, men ganske kort og direkte adkomst til Søre Gløvrevatnet og Soleibakkane.

Start fra vannbehandlingsanlegget i Sedalen. Stien går opp til venstre for fossen. Foto Helge

Fulgte asfaltvei så langt denne går. Så er det ut på god sti i bratt terreng de første 50-60 hm før terrenget flater mer ut. Tretrapp i det bratteste partiet. Stien fører opp til Søre Gløvrevatnet 363 moh. Her er det spor etter en eldre demning og vannrør, samt etter anleggsvirksomhet og uttak av stein til demningene i sørenden av vannet.

Vestre demning i Søre Gløvrevatnet. Foto Helge
Søre Gløvrevatn med demningen mot Nordre (371 moh) i bakgrunnen
Også en slags skrubolt-søyle. Det var flere av disse rundt vannet

Dagens første mål var

Søylen på Gløvrehaugen
Det ble en kort avstikker fra sti til søylen som står på sørsiden av en fjellknaus sør for der navnet Gløvrehaugen er plassert på kartet. Det er en konisk betongsøyle med høyde ca. 105 cm og diameter topp 29-30 cm. Metallmerke sentralt. Søylen med FastmerkeID 01454 på bergenskart.no er markert som Gløvrevatn på kartet Fjernsikt (2005) fra Bergen kommune.

Helge og Akon ved søylen på Gløvrehaugen
 Slank søyle som en gang var hvitmalt!
Metallmerke i senter

Deretter fulgte vi den vanlige og velbrukte stien opp Soleibakkane til Solhaug (ruin), Vasslifjellet og Lidskjalv, fortsatte til varden på Vasslifjellet og hyttene Noreg og Turnerhytten der vi hadde en matpause. Det var blitt mer snø i terrenget nord for Lidskjalv og det ble enda en del mer (10-15 cm) våt snø omkring Øvstegjelsvatnet. Nå var været blitt dårlige med regn og sludd - riktig utrivelig! Vi fortsatte likevel nordover til dagens andre mål - Byfjellenes høyeste punkt.

Vinterlige forhold øst for Turnerhytten. Foto: Helge

Retur samme rute. Nedover mot Soleibakkane bedret været seg heldigvis, og det sluttet å regne.

Tusen takk til Helge for tålmodig og som alltid hyggelig turfølge!