Fedjebjørnen og Litlåsfjellet (22.01.2023)

Written by ArilT (Aril Torheim) GSM

Ascents Fedjebjørnen (41m) 22.01.2023 08:00
Litlåsfjellet (109m) 22.01.2023 08:00

Kommunetoppsamling på Fedje og Austrheim sammen med Tonje og Silje. Akkurat disse to toppene var nok mer biltur enn fjelltur, men kjekt å se seg rundt i landet.

Satte kursen mot fergeleiet på Sævrøy. Vi var den eneste bilen på overfarten denne tidlige søndags morgenen.

Det var begynt å blåse opp til storm denne dagen, og matrosen om bord sa at det kunne være fare for at fergen ble innstilt i løpe av dagen. Han anbefalte oss derfor å ta samme ferge tilbake dersom vi skulle være sikker på å komme oss i land. Den neste fergen kom uansett til å gå, for det var nemlig siste turen før mannskapsbytte og hjemreise for han.

Vi bestemte oss derfor for å være raske. Vi hadde 45 minutt på oss før ferga gikk i land så det burde være mulig.

Parkerte bilen ved helikopterplassen og satte kursen mot den lille toppen. Forlot veien litt for tidlig, og satte kursen rett over en frossen myr. Vi så på returen at dersom vi hadde fulgt veien i 100 meter til hadde vi hatt fin sti mot toppen.

Nådde toppen akkurat i det los helikopteret tok av fra helikopterplassen i frisk bris. Flott utsikt herifra selv om toppen bare strekker seg 42 meter over havet.

Fedjebjørnen

Satte så kursen tilbake til fergen, og rakk denne med god margin.

Stien fra veien til Fedjebjørnen

Vi kjørte deretter videre mot Mongstad og Litlåsfjellet. Parkete bilen ved Circle K stasjonen og spaserte innover veien.

Fulgte deretter en skogsvei/anleggsvei mot toppen.

Toppunktet lå ca. 10 meter ut i skogen vedsiden av denne veien.

Toppen av Litlåsfjellet

For å være sikker på å ha vert opp om toppunktet tok jeg også en tur opp om et rotvelt vedsiden av toppunktet (haha :) ).

Turen ble avsluttet med kaffi og boller tilbake på Circle K stasjonen.