Rundtur Håøya Porsgrunn (19.02.2023)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Bratten (127m) 19.02.2023
Storefjell (141m) 19.02.2023
Enslig bøk i urskogen

Endelig tur igjen, og denne gangen til Håøya i Porsgruunn.
Med på turen var også turkompis Tommy som faktisk klarte å stå opp kl 0500 og møte meg her hjemme i Sandefjord ved 6-tida.
Pompel og Pilt parkerte i stummende mørke, pakka ut sekkene før begge to utbryter unisont: "Har du med hodelykt?!" Vel, Pompel og Pilt stupte inn i skauen i blinde og endte opp i særdeles bratt, ulendt og lett isete terreng. Pompel og Pilt fomla seg oppover i snegletempo.
Oppe på toppen av bratta begynte heldigvis sola å rinne av dag og ting ble noe lettere.
Vi krongla oss framover og nådde til slutt Håøya.
Herlig å være inne i urørt, særdeles ulendt og vill natur igjen.
Og det ble en ekte Olsen-tur med alt inkludert, kratting og klyving i utfordrende terreng.
Ingen flate meter her inne, konstant opp og ned. Og makan til flotte og varierte naturtyper.
Balsam for kropp og sjel.
Ble en lang pause oppe på Bratten, med et lite bål og grilling av kanelgrifler, en kulinarisk reise må vite. Kølsvart, krisp og glovarm utpå og mjuk og kald i midten...
Etterpå dro Pompel og Pilt opp Artsobs-appen og krøyp rundt som de nerdene vi er og tok bilder av mose og lav....godt ingen så oss måsabjønner krøke oss rundt med nesa godt planta i bakken bare for å utbryte: "Pompel, over her...en labyrintkjuke...johoo!"
Vel, de kulinariske måsabjønnene måtte videre, mer granbar der ute å få ned i nakken, mer tørrpinner å få stikki inn i leggen og fler muligheter til å se passe idiotiske ut...
Etter lenge og vel klarte Pompel og Pilt og komme seg fram til bilen etter å ha missa en tydelig "avkjøring", og det før mørket senka seg.....ikke gæli!
En vanvittig flott tur var over i en av de mest spennende naturreservatene vi har i nærområdet.