Hovdefjell (17.02.2023)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Hovdefjell (525m) 17.02.2023
Visits of other PBEs Hovdefjell parkering (250m) 17.02.2023 16:45

Jobbhelg i Kristiansand. På tur nedover ble det en avstikker til Hovdefjell for å få litt variasjon. Parkerte i hårnåla i bunnen av Grandalen og begynte å gå oppover grusveien. Kunne sikkert kjørt her, men det var mye is og jeg orket ikke sette meg fast oppi her en fredags kveld. Spenstig utsikt til det som angivelig er Norges nest høyeste byggverk på land.

Tårnet sett fra parkeringa
God plass å parkere

Etter en snau kilometer kom jeg til bommen ved Hovdefjell parkering. Her var det bare å sette til livs anleggsveien opp til toppen. Fint og enkelt å gå. På toppen ble det flott utsikt. Stormen Otto rullet inn over Sørlandet i det øyeblikket jeg nådde toppen, og vinden tok seg opp merkbart bare på det lille kvarteret jeg var der oppe. Ble nesten svimmel av å se opp på det vaiende tårnet som heldigvis var godt bardunert.

Storhavet
Svære saker
Hægefjell
Solnedgang

Flott solnedgang fra toppen, som jeg nøt før jeg tok fatt på returen.