Børsåsen i Halden (16.02.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Børsåsen (121m) 16.02.2023 14:07
Jeg parkerte på den store raste- og parkeringsplassen like ved gamle Svinesundsbrua. Jeg hadde først forsøkt å kjøre litt lenger inn, men fant ingen god plass å stå på som ikke var merket "privat". Det ble uansett bare 300 meter ekstra å gå:) Jeg fant stien like rundt hjørnet på ei hytte som var under oppussing. Den var ikke så enkel å se fra veien, men den ble veldig bred og tydelig da jeg hadde kommet meg inn på den. I et stidele tok jeg til venstre, og deretter var det bare å følge stien opp til toppen. Jeg gikk først oppom sukkertoppen lengst vest, da det ser ut på kartet (og terrenget) at denne er noe høyere. Utsikten er imidlertid bedre fra østtoppen, og det er også hit stien går.
I dette stidelet tok jeg til venstre. I bakgrunnen ses toppen av Børsåsen
Fin sti opp til toppen av Børsåsen
Stien passerer vesttoppen, men jeg tror denne faktisk er noe høyere
Toppunktet på Børsåsen vest
Utsikt østover fra trigpunktet på Børsåsen øst. Det er til denne toppen stien går.
Utsikt sørover mot Sverige fra østtoppen. Gamle Svinesundbrua skimtes til venstre for midten av bildet.