Horntjernåsen og Mørktjernåsen i Rakkestad (16.02.2023)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Horntjernåsen (231m) 16.02.2023 10:49
Mørktjernåsen (222m) 16.02.2023 11:16
Visits of other PBEs Horntjernåsen p-lomme (180m) 16.02.2023 10:32
Jeg kom kjørende nordfra forbi Bredholt og parkerte i krysset sør for Horntjernet. Herfra fulgte jeg god sti forbi tjernet og helt opp til toppen av Horntjernåsen. Det var deilig å gå i litt barmarksterreng igjen:) Toppen var fint med åpen skog, uten den store utsikten.
Jeg ville besøke den 10 meter lavere nabotoppen også, og gikk vestover retning Skatsdalen. På kartet ser det ganske bratt ut og terrenget øst for Mørktjernåsen er temmelig humpete, men jeg fant heldigvis en brukbar rute å følge både ned og opp igjen på den andre siden. Å finne toppunktet på Mørktjernåsen er vanskelig, da terrenget er temmelig flatt og stort på denne åsen. Jeg vandret derfor litt rundt på dette hogstfeltet i håp om å ha sneiet bortom det høyeste punktet. Jeg fulgte Linjedalen ned igjen i sørlig retning fra toppen. Denne første meg tilbake til en litt utydelig sti som jeg kunne følge tilbake igjen til veien.
Sommerlig ved Horntjernet
Horntjernet sør for Horntjernåsen
Horntjernåsen snart i boks:)
Horntjernåsen 232 moh i Rakkestad
Mørktjernåsen skimtes på den andre siden av den bratte Skatsdalen
Mørktjernåsen er en flat nedhogd ås hvor det er vanskelig å finne toppunktet