Storefjell & Bratten på Håøya - Porsgrunn (14.02.2023)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Veikryss v/Saga (17m)
Endpoint Veikryss v/Saga (17m)
Ascents Storefjell (141m) 14.02.2023 14:56
Storefjell Vest (138m) 14.02.2023 15:12
Bratten (127m) 14.02.2023 15:47
Visits of other PBEs Saga (17m) 14.02.2023 13:33
Auenvegen stengt bom (20m) 14.02.2023 13:35

Årets første topptur skulle også i år bli til fots. Ifølge snøkartet på Senorge.no så det lovende ut i sørlige deler av Larvik, og kystnære områder lengst sørøst i Porsgrunn kommune. Her var det grønne områder på snøkartet, og det burde i hovedsak være barmark. Håøya er i høyeste grad kystnært, så jeg satset på en tur ut dit med Storefjell som hovedmål.

I krysset ved Saga hvor Auenvegen tar av fra fylkesveien, var det heldigvis brøytet litt ekstra til siden slik at jeg fikk plassert mesteparten av bilen utenfor veibanen. Jeg fulgte først Auenvegen gjennom steinbruddet, og deretter Vrangsundvegen nesten helt til endes. Disse grusveiene var stort sett snøfrie og litt sølete der sola hadde fått tak, men det var også en del partier med is, eller delvis is i veibanen.

Like før enden på Vrangsundvegen tok det av en sti ned til høyre hvor det var skiltet til Håøya. Jeg fortsatte på denne stien bort til en fin, liten bru ved Sundet. Deretter forbi noen hytter, og så opp en bratt kneik hvor det var lagt ut tau.

Det går en del stier på Håøya, og det var sannelig ikke mange meterne jeg måtte gå i lyngen og terrenget på denne turen. Lengste strekket var den siste biten opp til Bratten (127). Der var det snaut 200 meter hvor jeg gikk uten å se noe tråkk eller sti. Ellers er landskapet på øya nokså kupert og stedvis uveisomt, med noen trange skar og bratte svabergvegger. Derfor var det kjekt med alle stiene, som her og der var blåmerket. Stiene er for øvrig bare stiplet sånn omtrentlig inn på kartet, og noen plasser var det sti i virkeligheten selv om kartet ikke viste det. Som f.eks. ca midtveis mellom Storefjell og Bratten hvor jeg gikk gjennom et stort skar.

Nord for Storefjell-toppene, på ganske nøyaktig 100 meters høyde, er det en bratt kneik hvor stien deler seg. Opp der var jeg usikker på hvor stien egentlig går, men jeg fulgte et lite tråkk i det bratteste partiet og kom like ovenfor inn på en tydeligere sti. Det er for øvrig nokså bratt ned på sørsiden av Storefjell, men stien følger her en slags renne nedover. Det var et par høye trinn her hvor jeg brukte hendene som støtte, ellers helt kurant å gå.

Fineste toppen var Storefjell Vest (138). Noen meter sørvest for den store varden her, var det flott utsikt mot havet og i retning Stathelle. Denne toppen var feilaktig skiltet "Storefjell 141 m", men den høyden har altså toppunktet ca 80 meter lengre nordøst.

Etter besøket på Bratten (127) fulgte jeg et dalsøkk nordover hvor det vokste noen store og majestetiske grantrær. Enkelte av disse, og noen av de største, hadde dessverre takket for seg og lå nede. Ellers var det som ventet mest barmark på Håøya, med en del vann i flere av søkkene jeg passerte. Kun noen få plasser der jeg gikk lå igjen litt steinhard snø eller rester av is.

Brua over til Håøya.
I den bratte kneika like sør for Sundet var det lagt ut noen tau i stien.
På stien langs østsiden av Blåbærmyrdammen (28 moh).
Trig.punktet og høyeste topp på Storefjell (141).
På utsiktspunktet like sørvest for Storefjell Vest (138). Bildet tatt mot Siktesøya og Bjørkøya, med Stathelle bakenfor.
På utsiktspunktet like sørvest for Storefjell Vest (138). Bildet tatt mot sør/sørvest.
En stor røys av en toppvarde på Storefjell Vest (138).
Et av skarene jeg gikk gjennom på turen. Her er jeg cirka midtveis mellom Storefjell og Bratten, på en sti som ikke var stiplet inn på kartet.
Flatt toppområde på Bratten (127).
En av kjempegranene som hadde deiset i bakken. Her på returen, litt før jeg var tilbake på stien ved Blåbærmyrdammen.