Kort skitur til Slondalstølane (19.01.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Mjølfjell U-herberge (680m)
Endpoint Samme (669m)
Visits of other PBEs Slondalsetrene (763m) 19.01.2013

AVBRUTT SKITUR

Kald natt på Mjølfjell - minus 20 kalde. Flott vintervær, men altfor lite snø i terrenget i forhold til det som det pleier å være. Start fra Ungdomsherberget ca. kl 11. Dagens mål var Øykjafonn eller Skipanuten. Føret var hardt med litt nysnø på toppen. Usedvanlig dårlig dekning i terrenget, selv opp mot 900 moh. Nydelig lys over Slondalen. Jeg brukte kortfeller, men hadde gjort den tabben å la ski og feller ligge igjen i 20 kuldegrader i bilen om natten. Det førte til at fellene ikke holdt festet på skiene. Oppe i lien mot Fagerdalsvatnet løsnet fellene, og det var kul umulig å få dem til å feste igjen. Jeg hadde med et ekstra sett feller, like kalde som de første. Satt på disse, men det gikk ikke bedre denne gangen. Jeg var da helt uten feste for skiene, og det var bare å gi opp planene om en lengre tur. På vei ned traff jeg en hyggelig gjeng med ungdommer fra Bergen på noe som for meg så ut som randonné-utstyr, men de sa det var Telemark...... De hadde tenkt seg til Øykjafonn - håper de fikk seg en fin tur.