Grindaflethytta - Storlaupet - Rjoanddalen (09.09.2001)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Grindaflethytta (1,090m)
Endpoint Hytten på Mjølfjell (650m)
Visits of other PBEs Grindaflethytta (1,090m) 09.09.2001
Jøtebotn fangstgraver (1,095m) 09.09.2001
Storhaugvatnet fangstgrav (1,081m) 09.09.2001

Retur fra Grindaflethytten etter gårsdagens flotte tur til Brekkedalshøgdane og Soleifletevatn med Astrid og Helge Titland. Vi gikk vestover fra Grindaflethytta og sørover langs vestsiden av Grindafletvatnet 1080 inn i Jøtebotn til en fangstgrav Helge påviste i 1995 - se Jøtebotn 2.
Fangstgraven ligger i NV siden av et lite skar i skråningen 200-250 m S for Jøtebotnavatn. Den måler 2x1 m og er 1,5 m dyp. Fire ledegjerder går ut fra graven. Fangstgraven ligger like nedenfor en samling steinblokker som fungerer som bogestille. GPS ca. 32V 386394, 6744621, 1120 moh.

Astrid ved fangstgraven. Foto mot NV. Jøtebotnvatnet 1088 i bakgrunnen. Foto Helge Titland.

Jøtebotn fangstgraver
Deretter fortsatte vi mot skaret mellom Såteggi og Raudeggi der T-stien går nær en gruppe med fangsgraver som ligger delvis i og/eller nær T-stien gjennom området. Disse ble registrert av Lil Gustafson (Reg 38) i 1983 og senere lagt inn i kulturminnesok.no av Helge Titland som
Jøtebotn.
Det ligger 8 fangstgraver for rein på tvers av skaret mellom Såteggi og Raudeggi (Jøtebotn på kartet). Det er 5 graver på østsiden, og 3 graver på vestsiden av en bekk. Disse er forbundet med ledegjerder med en total utstrekning på kanskje 300 meter øst/vest. Gravene er rektangulære, bygget av bruddstein ca. 2x1,5 m N/S orientert, dybde inntil 1,5 m. Den T-merkete stien går mellom to av gravene. GPS 32V 386792 6744244, 1095 moh (grav D).

Astrid ved en fangstgrav (38F) i Jøtebotn
Fangstgrav 38 C ligger ganske nær stien
Skisse og foto (38 B) av anlegget

Fra Jøtebotn fortsatte vi vest for Storhaugsvatnet 1052 der vi fant en ny lokalitet med to fangstgraver med ca. 20 m avstand mellom - REG 151 - Storhaugvatnet fangstgrav som siden er lagt inn på kulturminnesok.no som

Storhaugvatn lok 151

Den fineste av de to fangsgravene i skråningen vest for Storhaugvatnet som sees i bakgrunnen
Den andre fangsgraven (151A). Foto mot sør (Rjoandeggi)
Helge og Astrid studerer fangsgrav 151B. Foto mot sør

Så fortsatte vi ned gjennom Stordalen på vestsiden av elven. Litt før Elvamotet dreide vi vestover mot Storlaupet og kom etterhvert ned i Såtedalen. Herfra fulgte vi militærveien ned forbi Såtefossen, ut den lange Rjoanddalen og tilbake til hytten.
Tusen takk til Astrid og Helge for en flott tur!