NATURPERLETUR TIL HØGAKSELTJØNNA OG ENGASFJELLET (29.01.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Fossbrenna (68m)
Ascents Engasfjellet (262m) 29.01.2023
Til tross for dårlig værmelding kjørte jeg til skiparkeringa i Fossbrenna. Nyoppkjørte trikkeskinner i skiløypa. Gikk på ski gjennom Røyrdalen og til utløpet av Høyknesvatnet og videre til en gapahuk Her traff jeg Reidun og Einar som også var på skitur. Vi diskuterte forholdene for skigåing til Moldvikfjellet på Jøa, men det var bart på Jøa for noen dager siden. Men jeg fortsatte på en traktorvei uten oppkjørte spor inn mot oppgangen til Høgakseltjønna. Herfra er det meget bratt og ikke skiterreng. Jeg tok av meg skiene og stabbet meg oppover. Da jeg kom opp til det smale skaret var det flott å gå på ski videre ned til Høgakseltjønna. Gikk på høyre side av tjønna, gikk innom trimkassen for naturperlene som ligger flott til i høyden på odden. 68 stykker har besøkt posten siden Juni. Jeg bestemte meg for å fortsette til Engasfjellet. Et kort stykke opp mot fjellet var litt ulendt, men oppe på fjellet var det reine Hardangervidda. Gikk til høyeste punkt som er 260,9 moh. Gikk også innom nabotoppen med trigpunkt som er 50 cm. lavere. Her bestemte jeg meg for å fortsette ned til veien som går mellom Vemundvik og Meosen. Ned fjellsiden mot denne veien var det et flott skiterreng, men lyset var litt for flatt til å ha det veldig artig. Da jeg kom ned til veien begynte det å regne mye. Fortsatte etter noen gamle spor opp i Steindalen men oppe på flata mot Daumannstjønna var det flere som hadde laget spor. Ned mot Høyknesvatnet kom jeg inn på trikkeskinner igjen. Skal man gå på ski til Høgakseltjønna vil det være best å gå opp fra Engasveien, men her er det dårlig med vinterparkering, men turen på ski i Steindalen er jo flott. Været ble mer og mer ufyselig på tur tilbake. Hele runden ble 10,6 km. Fra Fossbrenna til gapahuken 2 km og videre opp til tjønna 1,5 km.
Gapahuken mellom Høyknesvatnet og Urda
Her er jeg på rett vei
En flott vinterportal
Snart opp i skaret mot Høgakseltjønna