De beste forholdene jeg har opplevd på Skørsnøse (21.01.2023)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Grihamarstølen (953m)
Ascents Skørsnøse (1,453m) 21.01.2023

Kaldt, mye nysnø og lite vind er en sjelden kombo i fjellet. Da er det bare å utnytte det så lenge en kan. Skulle i utgangspunktet ta bilen med meg på jobb og kjøre direkte til hytten på ettermiddagen, slik jeg venligvis gjør. Et lys i taket på passasjersiden hadde stått på i noen dager, og batteriet var derfor flatt. Viking kom omsider med startkabler, men da var det allerede sent på dag. En kollega kom hjem med PC, slik at jeg fikk jobbet resten av dagen hjemme. Hentet Natasha på flyplassen kl 17. Satte deretter kursen mot Tyin.

Vi våknet til strålende sol lørdag morgen. Siden Skørsnøse er like i nærheten og nordsiden er snøsikker, gadd vi ikke å styre med å lete etter andre muligheter. Parkerte ved Grihamarstølen og fulgte sporene gjennom skogen. Var flere folk her i dag.

Første nedkjøring valgte vi å legge ned mot Bjørdøla, slik vi pleier. Snøen var fluffy og myk fra topp til bunn. Som å seile på en sky. Helt prima forhold, rett og slett. Vi gikk helt opp til toppvarden igjen. Gang nummer to valgte vi en variant lenger mot øst og ned en renne. Denne rennen var så rå at jeg måtte kjøre den en gang til. Kilte i magen under noen av svingene her.
En helt konge dag på ski!