Blåskavlen (21.01.2023)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Blåskavlen (1,809m) 21.01.2023
Visits of other PBEs Aurlandsfjellet vinterparkering (715m) 21.01.2023 12:02

Pappa og jeg tok fatt på en tur vestover for å gå en skitur denne helga. Plundret litt med å finne overnatting, og endte derfor opp med å utsette avreise til lørdag morgen. Avreise fra Eikerbygdene i 05-tida, og ladestopp på Gol og i Aurlandsvangen. Temperaturen lå hele veien rundt -20 grader, før bunnen ble nådd ved -29 nede i selve Hemsedalen. Vi kom fram til Aurlandsfjellet vinterparkering ca. kl. 12, her var det behagelige -5. Tok på oss ski og utstyr, og begynte på reise oppover veien til Aurlandsfjellet.

God plass til mange biler før bommen
Herlig vær!

Vi fikk oss et par kilometer på veien før vi tok av opp mot Vetlabotna. Her var det skuffende mengder snø - langt mindre enn det vi hadde reist fra på Østlandet. Men det skulle absolutt være kjørbart, og vi fant også en del områder med mye løssnø. Vi valgte å ta det rolig for å få en fin tur, og brukte god tid oppover.

I starten av Vetlabotna

I toppen av Vetlabotna flatet det ut, og det var i tillegg forferdelig avblåst. Her var det bare å styre seg gjennom steinrøysa for å finne beste mulige rute opp til toppen. Etter 500 meter med navigasjon og forsiktig gange på steiner, kom vi oss endelig til fast snø igjen. Her var pappa såpass lei at han snudde, mens jeg skyndte meg opp til toppen. Det føltes langt, men det gikk også ganske fort.

Toppvarden

Herlig lys idet jeg slo på toppvarden, men det var jaggu sur vind også. Fikk på meg skalljakka og tok noen bilder rundt meg. Særlig spektakulær var selvfølgelig utsikten mot Hurrungane og Jotunheimen, men ble også fascinert av å se Hårteigen i sør. Ble ikke et langt opphold før jeg snudde og staket meg gjennom motvinden i slak nedoverbakke.

Utsikt mot Jotunheimen
Litt nærmere
Enda nærmere
Hårteigen
Lodalskåpa

Nede ved røysa tok jeg av meg skiene da jeg ikke lenger hadde feller til å beskytte undersiden. Laget en alpekoffert av ski+staver og tråklet meg gjennom. Plutselig gikk jeg rett nedi ura og tippet fremover. Heldigvis ble vekten skiftet til siden og jeg tumlet ned sidelengs, ellers kunne jeg nok forberedt meg på leggen knekt tvers over og helikoptertur ned igjen. Kom meg på beina igjen og gikk ned til pappa som stod og ventet.

Inn i solnedgangen
Vakkert lys
Dagens siste solstråler

Skikjøringa ned Vetlabotna var tidvis meget fin, men det manglet nok en halvmeter snø før den ble sånn tipp topp. Vakker solnedgang og utsikt var heldigvis med på å løfte inntrykket mange hakk! Særlig løssnøen vi hadde pekt oss ut tidligere bidro også til opplevelsen. Vel nede tok vi en tur innom Stegastein før vi sluknet som to lys nede i ei rorbu i Aurlandsvangen.

Avsluttet med en tur innom Stegastein
Start date 21.01.2023 12:02
(UTC+01:00)
End date 21.01.2023 16:22

Sprekt!

Written by Stigun 02.03.2023 17:18

Spenstig å ta denne toppen såpass tidlig på året. Flotte bilder, ditto lys og utsikten kom virkelig til sin rett!

Sv: Sprekt!

Written by vemundmathiesen 03.03.2023 10:54

Ja, dette var en flott tur! Kan anbefales også som midvinterstur denne toppen. Herlig med januarlys :)