Skitur til Måssåhatten (Naturperler i Namsos) (22.01.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Dorråsbrenna (134m)
Ascents Måssåhatten (453m) 22.01.2023

Jeg kjørte fra Fallet i Namdalseid (fv 17) til Derås og Dorråsbrenna (13 km) Her er det brøytet vinterparkering ved bomstasjonen på Giltvegen. Denne veien er ikke brøytet på vinteren. Folk fra gamle Namsos Kommune valfarter til Jektheia og Osenfjellet, men dette flotte og eksotiske området har kommet litt i skyggen av de andre. Det var oppkjørt flotte scooterspor etter Giltvegen inn til Gilten. Det er 6,5 km. fra Dorråsbrenna til Gilten ved Tømmerdalsbukta. Jeg var litt usikker på isen da Giltelva var åpen. Jeg tok ispiggene rundt halsen og kakket i isen med skistavene. Jeg kom meg over de 75 meterne på det smaleste punktet. Men på returen var det kommet vann i sporet. Jeg snakket med Kjetil Mjøsund som er godt kjent i området på telefonen etter turen, og han kunne fortelle at der jeg gikk over vannet, var det mest usikre stedet på hele vannet. Hadde jeg gått ca. 400 meter lenger bort ville isen vært trygg. Så hvis noen tar turen etter meg, så ikke gå over isen der jeg gikk over. (se spor på kart) Jeg fortsatte langs kanten av vannet og gikk opp gjennom skogen og opp i en bekkedal, som åpnet seg og fortsatte etter ei myr. Her var det en stor overraskelse, det kom et flott skispor opp fra sør som gikk helt opp til toppen av Måssåhatten. Meget flott skiføre men litt avblåst på toppen. 125 stykker hadde skrevet i boka som var litt våt. Jeg så i boka hvem som hadde laget sporet og ringte han som jeg har nevnt under punktet om iskryssingen. Jeg returnerte i samme spor men ved kryssingen av vannet gjorde jeg meg lett og dro over vannet i rakettfart. Jeg passerte den flotte statskoghytta "Giltelvstua" som er ei utleiehytte som ligger kun 2,5 km. fra parkeringa. Denne skituren til Måssåhatten er den korteste veien på vinteren (18 kilometer T/R) Skal man gå på ski fra bommen på Romstad i Bangdalen via Solum til toppen blir det 46 km. T/R.

Veiskilt på Derås
Rypejakta er i gang. Dette er en sidevei fra Giltvegen.