4-toppstur fra Bøverdalen. (22.01.2023)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Seterbøen (13m)
Ascents Høystakken (641m) 22.01.2023 11:33
Saufjellet (802m) 22.01.2023 12:50
Middagsfjellet nordvest (650m) 22.01.2023 13:39
Middagsfjellet (673m) 22.01.2023 13:54
Skarven (649m) 22.01.2023 14:52
Visits of other PBEs Seterbøen p-plass (20m) 22.01.2023 10:06
Tverrlihytta (560m) 22.01.2023 14:06

En søndag med fint vær var varsla før et kraftig mildvær skulle melde sin ankomst. Vi dro til området nord for Bøverdalen i Surnadal, der det så ut til å bli litt roligere vinforhold enn lenger vest og i indre strøk. Årets første nye topper i samlinga var jo også god motivasjon.

- Biltur gjennom klimasoner

Etter et mildvær tidligere i måneden hadde det kommet et beskjedent påfyll av nysnø mange steder i fylket. Vi var spent på om det var tilfelle der vi skulle også. Ryktene tilsa at det sto skralt til på Nordmøre, noe som visste seg å være noe overdrevet. Etter lite snø og godt med plussgrader fra Batnfjordsøra og utover mot Krifast, fikk vi et innslag av "julekortstemning" ved Straumsnes, med nysnø og flere minusgrader. Nesten snøfritt igjen på Halsa, og fjella så avblåst ut på nord- og vestsida. 4-5 plussgrader over Haugaskaret blei til kuldegrader og rikelig med snø i Settemsdal. Slik var det også i Bøverfjorden, der sågar fjorden var islagt.

- Godt skiføre

Rikelig med snø og -5 møtte oss på Seterbøen, der det også var skilta turparkering. Vi fulgte den bratte traktorvegen opp lia på skuterspor. Rett før setrene tok vi valget, og satte kursen for Høystakken. 10 cm nysnø ga meget fint skiføre.
Et offensivt vegvalg måtte korrigeres ned mot skaret og videre mot Saufjellet. Her hadde vinden tatt mer på skiføret. Forøvrig fin utsikt i alle retninger. Traff greit på vegvalget ned og over Langvatnet, der vi tok igjen sola på andre sida. Fint og småkupert terreng over Middagsfjellet. Vi sklei nedom Tverrlihytta før vi la sporet med terrenget og ettermiddagsola videre. Artig nedkjøring i solnedgangen fra Skarven.

Turstart fra Seterbøen.

Vi leste oss opp på kuvettreglene før vi fortsatte opp lia.

Drømmedag! Silkeføre på sørryggen av Høystakken.

Fra Høystakken mot Hjelmen og Hjelmkona.

...og mot Saufjellet.

På veg mot Saufjellet.

Mot Tustna og Stabblandet fra Saufjellet.

På Tverrlitjønna.

Ved Tverrlihytta.

Fint terreng...og føre.

På veg opp Skarven. Tilbakeblikk mot Saufjellet og Middagsfjellet.

Mot Innerdalsfjell fra Skarven. Ytre og Indre Sula i forgrunnen.

På Skarven.

Nedkjøring fra Skarven i solnedgangen.