SKITUR TIL NATURPERLE OG ØYTOPPEN STRANDFJELLET PÅ ELVALANDE (08.01.2023)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Veikryss til Odden (24m)
Characteristic Ski trip
Ascents Strandfjellet (317m) 08.01.2023

Jeg kjørte ut mot ferjeleiet på Ølhammeren og like etter Nufsfjord til venstre etter veien mot Frøvarp. Etter 3,3 km. parkerte jeg i veikrysset mot Odden. Tvilsom parkering men på vinteren er det dårlig med brøytet p-plasser. Skareføre med ca. 1 cm gjennomslag. Jeg kom ganske fort inn på merket sti. Litt bratt opp mot toppen på Tuva, så jeg tok av skiene den siste kneika. Varde og trimboks her oppe. Fortsatte til fots et lite stykke på andre siden av Tuva. Videre mot Strandfjellet var det et meget flott skiføre og terreng. Her så jeg flere gule merker fra Else og Jon. På steder med bart fjell var det veldig isete. To varder og et trigpunkt på toppen. 105 stykker har skrevet i boka. På returen gikk jeg også oppom Tuva da det virket veldig ulendt i dalen øst for Tuva. Det er 400 øyer i Norge som har en topp som rager minst 100 meter over havet. Elvalandet ligger på plass nummer 134 målt etter høyde. Dette var min andre tur til Strandfjellet. Forrige gang var i 2003.