Gjenden (04.01.2023)

Written by Trukar (Truls Karlsen) GSM

Ascents Gjenden (485m) 04.01.2023

Har hatt lyst til å prøve en skibestigning av Høggjenden en stund, og etter et lite snøfall bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk. Ble satt av på Øver-Sund og la i vei innover skogsveien. Det var en kjølig dag, men ingen vind og vakkert mørketidslys.

Overgangen fra skogsveien til skogen var voldsomt kronglete med tett bjørkeskog, så jeg gledet meg ikke akkurat til denne biten på tur ned. Heldigvis åpnet det seg mer desto lengre opp jeg kom, så veien opp til Skatskaran gikk ganske greit. Herifra var det litt småkupert fram til stigningen mot Gjenden startet. Jeg valgte å holde meg ganske langt møt øst, så og si på ruten som er tegnet inn. Her var det flott løssnø, så jeg var usikker på om jeg skulle legge nedoverturen her eller i skåla mot vest som er litt brattere. Oppe på toppryggen var det ganske avblåst, med innslag av fin snø i leområder. Nådde til slutt Gjenden, hvor jeg tok en liten rast, og vurderte om jeg skulle fortsette mot Høggjenden. Jeg hadde med isøks, ettersom veien ned fra Gjenden er ganske bratt. Begynte nedstigningen, men ettersom det begynte å bli sent bestemte meg for å heller droppe Høggjenden slik at jeg fikk bra lys til nedkjøringen.

Mot Litjskata fra Gjenden
Fjellene i Nykvåg

Satte skiene i kjøremodus og begynte å bevege meg nedover. Jeg var enda litt usikker på om jeg skulle satse på skåla eller følge samme vei som oppover hvor jeg visste at snøen var bra. Valget falt på skåla, som er litt over 30 på det bratteste. Her var snøen ganske vindpåvirket, så det løsnet noen flak rundt meg. Fikk en liten støkk av dette, men innså at det var uproblematisk med tanke på brattheten og mengden (les. mangelen) på snø. Nådde til slutt en ganske tett bjørkeskog før Skatskaren, som jeg fikk karret meg gjennom. Herifra var det retur samme vei som jeg kom, og overgangen fra skogen til skogsveien ble like ille som jeg hadde forventet. Hadde ingen til å plukke meg opp, så ble en liten sjarmøretappe langs veien.

Nedfarten

Alt i alt en fin tur, med noen småspennende momenter. Tror absolutt at Gjenden (og Høggjenden) har potensiale som skifjell, men rutevalg burde nok revurderes.