Naturperler i Namsos (Tjethatten) (26.12.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Granåsen Skisenter (59m)
Characteristic Ski trip
Ascents Tjethatten (214m) 26.12.2022

Utgangspunkt i dag var Namsos Skisenter i Granåsen. Flotte oppkjørte spor fra hoppbakken og videre opp den bratte Vassbakkan. Jeg fulgte sporet i en kilometer, til toppen av bakken. Herfra bar det til høyre ut av løypa og ut i laussnøen. Videre er det et flott skiterreng helt til toppen. Ryggen av Svartfjellet var synlig til venstre hele turen. På toppen av Tjethatten er det flott utsikt mot toppen av Svartfjellet med en godt synlig gapahuk på toppen. Panoramautsikt mot Namsenfjorden. Jeg skulle innom trimkassen til Naturperler i Namsos, men hvor i all verden var den? Jeg surret litt rundt på toppen og fulgte brattkanten av fjellet. Jeg så at sola holdt på å gå ned, og jeg fikk øye på hoppbakken. Og her like før den bratte sommerstien ned mot Granåsen fant jeg trimkassen godt festet til ei furu. Hele 150 stykker har besøkt denne kassen siden Juni. På nedkjøringen fra Tjethatten mot skiløypa burde jeg hatt randoneeski da det var et skikkelig offpist- terreng med en halvmeter puddersnø sammenhengende i en kilometer.

Jeg gikk motsatt retning ved dette skiltet
På tur mot Tjethatten
Julepynt
Svartfjellet med gapahuk på toppen