Halveis rundt Rondane (18.06.2022)

Written by ArilT (Aril Torheim) GSM

Ascents Rondslottet (2,178m) 18.06.2022
Storsmeden (2,016m) 18.06.2022
Storsmeden Nord (2,001m) 18.06.2022
Trolltinden (2,018m) 18.06.2022
Veslesmeden (2,015m) 18.06.2022
Vinjeronden (2,045m) 18.06.2022
Vinjeronden Nord (2,035m) 18.06.2022

Dro fra Bergen fredag i 12 draget og plukket opp Isak i Åsane. Stoppet på XXL og handlet inn utstyret vi manglet, før vi satte kursen mot Rondane. Fin kjøretur over Valdresflya og ned Heidal.

Lånte sykler på Street og syklet til Rondvassbu hvor vi slo opp teltleir.

Isak med full oppakning.

Våknet et par ganger av regn som pisket mot teltet i løpe av natten, men heldigvis var tåkesløret rundt toppene lettet når vi gikk ut av teltet neste morgen.

Satte kursen mot Veslesmeden klokke 06:45.

Veslesmeden.

Fortsatte videre over bandet med artig klyving opp mot Storsmeden.

Storsmeden.

På vei mot Trolltinden møtte vi en mor og en datter som hadde snudd pga av hard snø/is i snørennen under Trolltind. De mente at vi fint kunne komme oss over selv om de hadde snudd, så vi valgte å fortsette. Trakk litt ned i snørenna for å unngå det bratteste partiet, og kom oss dermed greit over. På andre siden måtte vi klatre opp en liten hammer på ca. 10 meter for å komme oss inn på stien igjen. Måtte gi Isak en hånd i det han tok siste klyvet i hammeren. "Det der var litt over kanten" var kommentaren fra Isak i det vi var på trygg grunn igjen. Måtte flire litt når vi gikk videre og så at vi lett kunne spasert rundt hammeren. Jaja, artig med litt klyving.

Trolltinden.

Turen ned fra Trolltinden kan oppsummeres med stikkordet "stein". I det stigningen ned fra Trolltind var forsert var det også mye stein. Store steiner, og det virket som det aldri skulle ta slutt..

I det vi endelig var ferdig med steinura begynte marsjen rundt smedene i nydelig lettgått terreng. Passerte elven fra Langholvatnet på en snøbro rett ovenfor partiet der elven bratner til. Smedbekken var litt verre å komme tørrskodd over, men fant etter litt leting langs elven et parti der vi kunne hoppe fra stein til stein.

I det vi kom til Bergdalstjønnin skilte jeg og Isak lag. Han sleit litt med dagsformen, og valgte derfor å gå den seige returen tilbake over Rondhalsen.

Klokken var nå begynt å nærme seg 19. Jeg satte kursen direkte opp ryggen mot Rondeslottet, og var på toppen her litt før klokken 21. Nydelig skue, selv om vinden beit godt i ansiktet.

Rondeslottet.

Fortsatte videre over Vinjeronden og ut Rondholet. Storronden fikk vente til neste gang. Beina var nå begynt å bli ganske slitne, og marsjen ut Rondholet kjenntes evig lang ut.

Isak var lettet i det jeg kikket inn i teltet klokken 23:45. "Nå var det bra du kom. Var usikker på når jeg skulle ringe helikopteren", lo han. Turen over Rondslottet hadde nok tatt litt lenger tid enn vi hadde beregnet.

Fikk fyrt i kokeapparatet for vann til en real turmat. Kebabgryte har sjeldent smakt så godt.

Fantastisk tur i godt selskap og nydelig terreng. Garmin klokken viste 33,32km og 2956 høydemeter i det jeg krøp inn i soveposen.