Malmerberget i Eidskog (06.12.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Malmerberget (391m) 06.12.2022 12:41
Vangen (374m) 06.12.2022 13:02
Visits of other PBEs Saumyrene gapahuk (350m) 06.12.2022 12:35
Jeg kjørte sørover fra Åbogen og parkerte ved bommen på skogsveien som går inn ved Kongetorp. Veien var lett å gå da det nylig hadde kjørt noen skogsmaskiner her, og ble fulgt helt opp til skaret mellom Malmerberget og Vangen. Herfra fulgte jeg god sti helt til topps på Malmerberget. Flott gapahuk like nedenfor "toppunktet" som for øvrig ikke var veldig fremtredende. Gapahuken ved Saumyrene derimot innbød til en fin rast! Jeg ville også oppom Vangen en tur, og fulgte samme sti tilbake til skaret. Det var ingen sti oppover til Vangen, men jeg fant da en grei rute opp mellom grantrærne. Toppen var ingen høydare, og kunne ikke skilte med stort annet enn mange elgspor og et fint glimt av fargerik himmel mellom tretoppene på vei ned igjen.
Malmerberget sett fra bommen hvor jeg parkerte
Fra skaret mellom Malmerberget og Vangen. Stien opp mot Malmerberget går opp til venstre i bildet.
Fin sti opp mot Malmerberget.
Nær toppen av Malmerberget. Gapahuken og Saumyra i bakgrunnen
Vangen sett fra veien i skaret
Toppen av Vangen, lite utsikt å spore her gitt!
Fin himmel på tilbaketuren:)